Foster nexthaler 100/6 (2x1 pd) vs Alvesco 160 (2x2 pd) + Beodual (4x2 pd)

11-01-2019 om 18:00 uur

Ik ben een vrouw van 31 jaar, gezond BMI, niet roker, sport 2 x per week.
Sinds kort heb ik gehoord dat ik astma (Early onset allergisch astma) heb.

Meer dan een jaar geleden door externe oorzaak heb ik een longinfectie opgelopen. Diagnose middels X-ray.
Na behandelen van 2 verschillende soorten antibioticas, beiden niet afgemaakt vanwege allergisch reactie, was na controle van x-ray mijn longen schoon.
Ondanks dat heb ik tot op heden nog last van slijm en voelt het ademen niet meer zoals het was.
Eerst heb ik bij de huisarts een longfuctie test gehad, daarna doorverwezen naar longarts. Hier ook een longfunctie test gehad en vervolgens een histamineprovocatietest gehad.

Spirometrie: FVC 2.76 l (70%), FEV1 2.40 l (73%), FEV1/VC 98%. Geen significante reversibiliteit
Bodyplethysmografie: TLC 4.64 l (91%), RV 1.91 l (129 %)
C/ Officieel geen obstructie bij FEV/VC normaal, wel verlaagde FEV1 en wat hoog residuaal volume. Geen significante reversibiliteit.
Positief bij 0.775mg Histamine; lichte bronchiale hyperreactiviteit

Op basis van dit heb ik Foster 100/6 nexthaler 2dd1 gekregen.
Deze een paar dagen gebruikt, maar zo erge bijwerkingen gekregen dat ik niet normaal kon functioneren. In overleg ben ik er toen mee gestopt en heb ik sinds vandaag het volgende gekregen:
-Beodual 4x per dag 2 pufjes
-Alvesco 160 2x per dag 2 pufjes

Ik heb zelf nauwelijks kennis over en kan er ook weinig informatie over vinden.
Ik heb zoveel vragen, maar ik krijg nergens duidelijk antwoord en want ik heb gevonden is dat
Foster nexthaler LABA+ICS
Beodual SAMA
Alvesco ICS
Mij is verteld dat Beodual en Alvesco lager dosis is dan Foster Nexthaler, maar als ik het zelf interpreteer is het niet te vergelijken en lijkt het juist andersom.
Daarnaast SAMA wordt voornamelijk voor COPD voorgeschreven of acute astma.

Ik merk zelf eerlijk gezegd niet dat ik in erge ademnood zit, ik kan zonder medicatie normaal functioneren. Ik ben niet buiten adem en sport 2 x per week. Hoofdklacht is momenteel elke dag veel slijm.

Alvast bedankt voor het lezen van mijn lange verhaal.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
02-03-2019 om 17:30 uur

Er is een bronchiale hyperreactiviteit/astma gediagnosticeerd. OM de infectie die je had en evt klachten te pogen te beteugelen is een inhalatie steroid en zo nodig een luchtwegverwijder erbij een goede keuze. Het herstel kan even duren en eer de medicatie goed is ingewerkt ben je al gauw een paar weken tot maanden verder.
Indien het te doen is zou ik het continueren en het effect laten monitoren.
Is het middel erger dan de kwaal, bel je je longarts.

Succes, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren