Nieuw hier

26-12-2018 om 16:50 uur

Hey allemaal,

Mijn naam is Sara en ik ben 15 jaar.Ik ben hier terecht gekomen dankzij mijn longarts. Ik zou graag mijn verhaal met jullie delen.

Ik heb mijn hele leven al longproblemen, die mijn arts maar niet kan verklaren. Sinds mijn 6e levensjaar noemt mijn arts het maar ernstige astma. Ook heb ik last van eetfobieën, vitamine tekort, bloedarmoede en chronische obstipatie. Ik heb erg overgevoelig. Maar even terug naar mijn astma

Mijn astma aanvallen komen vaak voor. Ik kreeg het ene na andere medicijn. Steeds als ik het een tijdje inneem, dan werkt het al niet meer. Ik gebruik nu Forster, quvar, ventolin en verneveling( conbivent?) en daar red ik het net mee. Ook wordt ik meestal 2x of meer opgenomen in hebt ziekenhuis. Soms met zuurstof of zelfs bewusteloos.
Ik bezoek vaak de longarts, longverpleegkundige, kinderarts en psycholoog. Ze zijn allemaal van mening dat ik naar Heideheuvel moet( een revalidatiecentrum voor astma patiënten) Zelf twijfel ik nog erg.

Soms heb van die momenten waarvan ik denk waarom gebruik ik al die medicijnen als ik toch nog aanvallen krijg? Het heeft toch geen invloed? Ik krijg toch dat beklemmend gevoel op mijn borst en piepende ademhaling wordt dan erger ( ik heb altijd piepende ademhaling)

Op school doe ik VMBO t, maar iedereen denkt wel dat ik HAVO kan. Ik haal overal voldoendes voor en sta overal gemiddeld een 8+. Maar door mijn ziekteverzuim mag dat niet van de leerplicht. Per jaar zit ik ongeveer 3/5 thuis ziek door mijn astma enzo. Ik heb weinig sociale contacten met leeftijdsgenoten. Ze doen aardig enzo, maar omdat ik er niet veel ben, hecht niemand zich echt aan me als vriend. Op de basisschool zat ik op Orion (drostenbrug) daar had ik wel veel vrienden, want ja daar had iedereen iets. Daar heb ik wel veel contacten mee.

Mijn vraag is nu: Is het verstandig om nog meer afstand te nemen van school en naar heideheuvel te gaan, of zal ik gewoon blijven? Heeft iemand ervaring ofzoiets?

Thanks voor de moeite om mijn verhaal te lezen en ik hoor het nog!!

Bye,
Sara

Login of registreer om te reageren
26-12-2018 om 17:01 uur

Beste Sara,

Welkom op het longforum, wat ontzettend goed dat jij je hier hebt aangemeld en dat jij je verhaal wil delen met ons. Je hebt al heel veel meegemaakt ondanks je erg jonge leeftijd. Heide Heuvel is een heel goed centrum ook om je verder te onderzoeken en je astma onder controle te krijgen. Het is altijd lastig voor een longarts om iemands astma onder controle te krijgen, zelf vind ik het altijd bijzonder knap van longartsen als het ze lukt.

Heideheuvel is volgens mij ongeveer maximaal 3 maanden, gezien je huidige afwezigheid op school maar ook je huidige sociale contacten zou ik zeggen gewoon doen. De kans is groot dat na je revalidatie in heideheuvel je astma meer onder controle is en daardoor toekomstige absenties van je school minder worden. Het lijkt me dat een dergelijke investering in jezelf meer dan waard!

Wens je heel veel sterkte en succes met je afwegingen.

Login of registreer om te reageren
26-12-2018 om 17:29 uur

Welkom om het longforum en wat heb je al veel meegemaakt.
Ik denk ook dat Heideheuvel heel goed zou kunnen zijn.
Daar kunnen ze alles goed uitzoeken en hebben ze ook een uitgebreid team die je gaan begeleiden (fysio, longarts, longverpleegkundige, agoog, psycholoog, psychomotorische therapie etc.) ook kun je volgens mij als je daar zit gewoon naar school en je doet er sociale contacten op en gezien jou jonge leeftijd met nog een hele toekomst voor je zou ik het gewoon doen.

Succes met het maken van de goede keuze.

Login of registreer om te reageren
26-12-2018 om 20:23 uur

Hoi Sara!

Welkom hier. Er zijn al veel mensen hier bij Heideheuvel geweest en een aantal beginnen begin van het jaar met revalideren daar. Hopelijk zijn er mensen die je vragen kunnen beantwoorden.

Login of registreer om te reageren
27-12-2018 om 11:15 uur

Hallo Sara, wat vervelend dat je zoveel ziek bent en daardoor veel dingen niet kan doen. Niets aan. Ik heb geen ervaring met Heideheuvel. Ik hoop dat iemand anders je hier antwoord op kan geven en jij daarna een goede beslissing kunt maken.
Succes! Groeten Sabin

Login of registreer om te reageren
29-12-2018 om 07:18 uur

hallo,

Ik ben echt blij dat jullie erg positief over Heideheuvel praten, Ik moet nog wat longonderzoeken doen, want anders wordt ik niet toegelaten! Het zijn vooral inspanningstesten die ik moet ondergaan.

Wens me succes!

Login of registreer om te reageren
08-01-2019 om 13:45 uur

Ik zou zeker Heideheuvel aanpakken als het je aangeboden word! Ik heb 3 jaar geleden dat traject mogen volgen, ik zag er enorm tegenop, maar wat heb ik er veel geleerd en ben ik er op vooruit gegaan.

Ik heb er zelf in die tijd ook veel op mijn eigen website over geschreven, http://www.oliba.nl/blog-hemelsblauwe-lucht. Succes en open je armen om te mogen en kunnen leren!

Login of registreer om te reageren