Lieneke

23-12-2018 om 15:05 uur

Hallo ! Mijn naam is Lieneke en ik ben 3 december j.l. gestopt met roken en heb het zwaar maar kan beslist niet meer beginnen aan roken omdat mijn gezondheid in gevaar is door het 45-jarig rokersjubileum ! Mijn lichaam kon het niet meer aan ! Kortademig, moe, brandende ogen, constant zwaar verstopte neus, altijd koude voeten, en nog veel meer ellende..... ik voel me goed hoewel ik nu wel het idee heb dat ik minder adem heb...……… ik ga er vanuit dat dit goed moet komen !

Login of registreer om te reageren
23-12-2018 om 15:14 uur

Lieneke, welkom op het longforum wat goed dat jij je hebt aangemeld. Wat een moedige stap heb je gezet om te stoppen met roken. Als je gestopt bent met roken gaat het eerst een tijd slechter met je en voel jij je ook benauwd. In sigaretten zitten diverse stoffen die de zelfde werking hebben als luchtwegverwijders en ook verdovend werken. Op den duur moet dit inderdaad goed komen en zal jij je steeds beter gaan voelen, Sterkte met het volhouden.

Login of registreer om te reageren
23-12-2018 om 15:48 uur

Welkom, Lieneke.
Stoppen met roken kan een hele tour zijn en soms ook behoorlijk teleurstellend qua resultaat.
Zolang je rookt staat je afweermechanisme op "red alert" en doet er alles aan om die troep er weer uit te werken. En idd. doet de tabaksindustrie er veel aan om je van roken zo lang mogelijk te laten "genieten".
Als je besluit (en dat ook doet!) om van de ene op de andere dag te stoppen, kan je lichaam behoorlijk in de war raken. Het afweermechanisme zal ook minder waakzaam worden aangezien er niet meer dagelijks van die enorme hoeveelheden giftige stoffen het lichaam binnenkomen. Daardoor kunnen "verborgen gebreken" een kans krijgen. Berucht zijn de gebitsproblemen door een betere doorbloeding.
Maar ook luchtweg- en spijsverteringsproblemen kunnen de kop op steken. Ook kan het stoppen van invloed zijn op de hormoonhuishouding. Kortom, alles wordt anders door het stoppen en het vergt nu eenmaal tijd voor het lichaam om zich weer aan te passen aan de nieuwe situatie
Maakt niet uit aangezien de meeste gezondheidsproblemen als gevolg van het stoppen met roken (op een paar na) goed te behandelen zijn. Dat alles in de wetenschap dat niet-roken gewoon veel beter is voor je gezondheid.
Na talloze mislukte pogingen om te stoppen, ben ik na 46 jaar roken overgestapt op dampen (e-sigaret). Best decision ever. Nooit gedacht dat stoppen zo simpel was. Misschien is dampen ook niet gezond (wat is eigenlijk wel gezond?) maar het is wel bewezen minimaal 95% minder schadelijk dan roken. Het heeft mij iig. na een tijdje geholpen een betere gezondheid krijgen.
Het beste kan soms de vijand van het goede zijn.

Login of registreer om te reageren
23-12-2018 om 20:57 uur

Beste Balling en Marcus. Heel erg bedankt voor jullie bemoedigende reactie ! Ik ben blij dat ik er nu 3 weken af ben. Ja ook ik heb de E=Sigaret geprobeerd maar rookte daarnaast ook gewoon verder (Javaanse Jongens) dus dat schoot ook niks op ! Blij te lezen dat de benauwdheid vaker voorkomt ! Ik begon mij al zorgen te maken...…… Nee, ik wil niet meer roken ! Het kan ook niet meer !

Login of registreer om te reageren
23-12-2018 om 21:11 uur

Hoi Lieneke,

Wat goed dat je gestopt bent. Het kan best even duren voordat je de voordelen gaat merken, maar die komen echt! Ik ben nu 3 maande gestopt en voel me al elke dag beter! Hou vol, je bent al zo ver als je al 3 weken gestopt bent!

Login of registreer om te reageren
24-12-2018 om 11:54 uur

Lieneke,
Dat je naast de e-sig ook nog rookte komt wel meer voor. Het geeft je de gelegenheid om het roken langzaam af te bouwen en er daarna mee te stoppen. Heb ik ook gedaan. Dual use geeft echter in de praktijk geen gezondheidsvoordeel.
Maar goed, je bent nu gestopt. Houwe zo!

Login of registreer om te reageren
24-12-2018 om 12:26 uur

Nogmaals bedankt Soosh en Balling ! Zojuist even een zwaar moment ! Man is even weg met de auto en ik kan zo naar de super gaan voor shag of sigaretten maar doe het lekker niet nu ik jullie berichten weer lees !
Flink zijn want ik ben nu al dik 3 weken zonder en het MOET gewoon kunnen !

Login of registreer om te reageren
26-12-2018 om 13:45 uur

Welkom Lieneke, hartstikke goed dat je gestopt bent. Nu volhouden hoor! Succes. :)

Login of registreer om te reageren