adem tekort in rust en bij starten van inspanning

11-12-2018 om 14:25 uur

Hallo,
Ik ben 55 jaar en man. Ik heb voor 3 jaar terug een longontsteking gehad met een longvliesontsteking(droge pleuritis). Ik heb 2 dagen in het ziekenhuis gelegen en na een antibiotica infuus die aansloeg gelukkig, mocht ik weer naar huis. Veel last van kortademigheid bleef en komt nu nog steeds voor bij lichamelijke inspanning( duurloop). Maar ook ‘s morgenvroeg als ik koffie drink en ‘s avonds op de bank en als ik mijn tandenpoets. Het zoeken naar een goede doorademing komt dus nog steeds voor. Ik heb testen ondergaan in het ziekenhuis daaruit bleek dat ik geen ventiline nodig heb. Voor een jaar terug heb ik ook nog een longscan gehad waar niets vreemd op te zien was.
Ik ben een recreatieve loper(2 maal in de week, 18 km) en voel nog iedere keer een beperking in mijn linker long. Het lijkt er nog steeds op dat iets tegengehouden wordt dat de linkerlong niet kan uitzetten. Als ik 10 km per uur loop gaat het redelijk. Ga ik harde lopen 12 km per uur zal ik na afloop meer last hebben en lijkt het erop dat ik teveel geforceerd heb en waarschijnlijk de spieren van de long geïrriteerd zijn.
Ik heb vorig jaar nog een marathon gerend en hoop nog heel lang te blijven lopen.
Vraag: Waar ik nu nog steeds meezit is dat het zoeken naar een goede doorademing steeds de kop opsteekt , in rust maar ook tijdens inspanning. Wat houdt het tegen dat mijn linker long niet volledig kan uitzetten( dat ervaar ik zo). Ook lijkt het dat de spieren om de long steeds geïrriteerd zijn.
Krijg ik ooit nog een antwoord op deze vragen of zal ik hiermee moeten leven. Ik zoek niet meteen naar oplossingen maar als ik nauw eens antwoord kreeg wat het is.
Ik hoop dat u mij een redelijk inzicht kunt geven in deze problematiek.

Gr.P

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
12-12-2018 om 08:50 uur

Peerke
een pleuritis kan genezen met een verdikking of met verklevingen waardoor inderdaad de long aan die kant wat minder goed kan bewegen. dat kun je vaststellen door bijvoorbeeld de longinhoud te meten of beedlen dynamisch te bekijken met echo of doorlichting. bij de funcitetest die u heeft gedaan is de volledige inhoud wellicht niet meegenoimen, wel is er gekeken of er een astma component speelt en blijkbaar is dat niet zo. of het zin heeft de longinhoud te meten of dynamisch onderzoek te doen is dan de vraag. ja omdat je dan weet waar je aan toe bent, nee omdat er niet veel aan kan worden gedaan en omdat we denk ik geen vergelijking hebben met hoe die vroeger was. de scan toonde niets vreemds maar het kan zijn dat er toch wat verdikt longvlies was te zien, en als het gaat om verklevingen zijn die ook niet zo goed zichtbaar: ik proef uit uw verhaal dat u sportief bent en ook veel kan. toppen en pieken valt echter tegen. medisch gezien is er dan niet veel aan de hand want u bent niet ziek en u kunt hiermee 100+ worden. maar voor u persoonlijk voelt dat wel als een beperking. als u behoefte heeft toch precies te weten wat er speelt zou u het met de longarts kunnen bespreken, en vragen alles nog eens goed in kaart te brengen met bovenstaande overwegingen. het zal niet veel praktische aanknopingspunten opleveren. wellicht kan een fysiohterapeut u helpen de beperking te verminderen, en dat is misschien ook een overweging zonder aanvullend onderzoek .

Login of registreer om te reageren
12-12-2018 om 20:43 uur

Beste heer Willems,

Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Als je de longinhoud meet, kun je die dan niet vergelijken met de rechterlong waar geen problemen mee zijn. Er moet toch een soort anatomische verhouding zijn naar omvang en inhoud. Als ditverschil te groot is kan daar toch het probleem gezocht worden. Als dat zo is weet ik waar ik tenminste waar ik aan toe ben.

Login of registreer om te reageren
13-12-2018 om 08:24 uur

Beste Peerke,

Als je opnieuw een vraag stelt aan een longarts moet je dit in een nieuw topic doen. We kunnen niet garanderen dat de vraag naar dezelfde longarts wordt doorgezonden.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren