Carnosine

09-12-2018 om 20:44 uur

In de nieuwste longkracht staat een artikel van prof. dr. spruit over Carnosine bij mensen met COPD. Nu heb ik longfibrose als gevolg van een spierziekte. Kan het voor mij ook gelden dat ik te weinig Carnosine in mijn beenspieren heb? Ik heb namelijk wel dezelfde klachten. Hoe kan het gemeten worden?

Login of registreer om te reageren
09-12-2018 om 22:11 uur

Je moet dan ook Bèta-alanine nemen want anders heb je er niks aan... geen idee of het te meten is. Ik zou overleggen met je arts en kijken of die middelen bijwerkingen hebben wat ik eigenlijk niet denk, en dan kan je t altijd ns kopen. Baat het niet dan schaadt het ( waarschijnlijk? ) niet...

Login of registreer om te reageren
10-12-2018 om 20:49 uur

Dank je voor je reactie Stefanie, ik had het mijn mijn eigen longarts erover gehad, maar zij kon het niet. En omdat het artikel juist in de longwijzer stond, dacht ik, ik vraag het aan de longarts van het longforum!

Login of registreer om te reageren
07-01-2019 om 14:38 uur

Beste Corrie2,

Carnosine kan inderdaad gemeten worden in bloed en spierweefsel.
Het is nog niet bekend wat hiervan de normaalwaarden zijn. Hier wordt verder onderzoek naar gedaan.

Verder blijkt uit literatuur dat “Carnosine is already available for human use. It might prove useful as an add-on therapy for the treatment of fibrotic disorders of the lung where oxidative stress plays a role, such as for idiopathic pulmonary fibrosis, a disease that still represents a major challenge to medical treatment.”

Met vriendelijke groet,

Dr. T. Möller

Login of registreer om te reageren