Longembolie, D Dimeer, koorts

04-12-2018 om 05:54 uur

Kun je bij een laag D Dimeer toch een longembolie hebben?

Waarom zie je op een ct scan met contrast van de longen speciaal geen longembolie?
Dat is weer een andere scan is mij verteld.

Ik heb een longontsteking zonder koorts. Ik heb nooit koorts. Ook blijven de onstekingswaarden laag. Hoe kan dit?

Hoe weet je het verschil tussen astma, bronchitus of een longembolie?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
04-12-2018 om 16:00 uur

dag Annalien
bij een lage d dimeer is de kans op een longembolie zeer klein. als de dimeer verhoogd is kan het gaan om een longembolie maar dat hoeft niet, dat moet een scan uitwijzen. niet elke contrast ct wordt zo vervaardigd dat je longembolieen kan zien, dat heeft te maken met een precieze timing dat het contrast ook in de longarterien zit. dus bij de vraagstelling longembolie wordt een bepaald protocol gevolgd dat anders is dan voor andere vraagstellingen. er zijn mensen die niet zo snel koorts maken, dat begrijpen dokters ook niet altijd. wel is het gek dat de ontstekingswaarden laag zijn, dat zou bij een longontsteking toch zo moeten zijn: hoog CRP en hoge BSE. astma bronchitis en longembolie hebben verschillende presentaties. in uitzonderlijke gevallen kan het op elkaar lijken. bij kleine kinderen is bijvoorbeeld het onderscheid tussen astma en terugkerende virusinfecties (van de kinderoopvang bijvoorbeeld) niet altijd makkelijk

Login of registreer om te reageren
17-12-2018 om 19:12 uur

Annalien ik had laag d dimeer maar had wel longembolie in 1 long. Ze wilde me eigenlijk naar huis sturen maar de longarts wilde een scan gelukkig. Ik had geen ontstekingswaardes en ook geen koorts maar ze zagen wel een plekje longontsteking op de scan.

Login of registreer om te reageren