Saturatie meter met onregelmatige hartslag

02-12-2018 om 08:06 uur

Goedemorgen,

Ik heb even een paar vragen over saturatie meten:
Kan zo'n apparaatje ook goed werken bij een onregelmatige hartslag?
De waarde van de hartslag is dan natuurlijk niet meer betrouwbaar, maar kan dat ook invloed hebben op de waarde van de saturatie?

Kan het voorkomen dat je na inspanning met hoestbui de saturatie flink gaat dalen, je ademhaling is dan natuurlijk wel verstoord, maar heeft dat dan ook gelijk effect op de saturatie?

Ik heb net zelf een saturatie meter aangeschaft, en moet deze nog gaan vergelijken met die van fysiotherapie of huisarts.
Als ik me redelijk goed voel heb is de saturatie meestal 94-98%
Na inspanning dus met hoestbui zat ik op 75%, dit stijgt dan geleidelijk en binnen een minuut zat hij weer op 92%
Ik heb op het moment wel last van een luchtweginfectie.
Hartslag is in rust al vaak 100, met beetje inspanning zit ik snel boven de 140, en dus een onregelmatige hartslag.

Alvast bedankt!

Login of registreer om te reageren
02-12-2018 om 08:25 uur

Kleine aanvulling, ik heb Astma (longfunctie is normaal). Tijdens infecties heb ik snel last van chronisch hyperventileren.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
03-12-2018 om 11:23 uur

Beste Teske

Een saturatie meter is ook betrouwbaar bij een onregelmatige hartslag. Zolang de doorbloeding van de vingers goed is. De saturatie kan dalen bij inspanning. Ik ken dit niet van astma met een normale longfunctie. Ik ben benieuwd wat er gebeurt bij de fysiotherapie bij inspanning. Daalt de saturatie daar ook bij inspanning? Als dat zo is dan is het misschien goed om een keer wat uitgebreider te worden onderzocht bij een longarts. Met een hoestbui kan de saturatie dalen. Je krijgt tijdens een hoestbui te weinig lucht binnen en je zet druk op de thorax zodat ook de bloedstroom het hart in afneemt. Hierdoor wordt er minder bloed rondgepompt en is de doorbloeding even wat minder. Mogelijk dat dit ook nog een rol speelt met het meten van de lage saturatie waarde.

Vriendelijke groet, Serge van Wolferen, longarts.

Login of registreer om te reageren
03-12-2018 om 11:47 uur

Heel erg bedankt voor uw antwoord!

Ik heb dit voorjaar een fietstest gehad en daar bleef de saturatie goed, ik was toen gelukkig niet echt ziek (heb wel al jaren een hardnekkige bacterie en heb vaak last van infecties)
Ik Had toen wel last van chronische hyperventilatie en heb hiervoor gerevalideerd.

Ik heb momenteel flink last van een luchtweginfectie, ademhaling in rust gaat wel goed, heb dan een rustige buikademhaling, echter met inspanning (ook al met het zetten van een kopje thee) is mijn ademhaling snel ontregeld met daarbij heftige klachten van hyperventilatie.
Krijg dan ook flink last van de spieren, kan niet lang op mijn benen staan, en kan soms niet op temperatuur komen...
Ook al is mijn ademhaling daarna weer gewoon rustig, ik blijf dan lang die klachten houden.

Zonder luchtweginfectie heb ik geen last meer van de hyperventilatie klachten, en kan dan goed mijn conditie opbouwen...
Ik zal dit bespreken met mijn fysiotherapeut, en gelijk mijn saturatie meter laten testen!

Met vriendelijke groet,
Teske

Login of registreer om te reageren