Hoe betrouwbaar is een saturatie meter?

30-11-2018 om 18:07 uur

Dag Allemaal,

Ik heb net een saturatie meter aangeschaft, maar of hij deugt niet of ik deug niet.
Saturatie schommelt erg tussen de 78 en 99, mijn hartslag doet ook mee, in rust is die soms al 100 en een na kopje thee zetten zit die op 120
Met de was ophangen kan hij mijn hartslag niet meer meten...

Heb nu wel een infectie, maar ik heb astma geen COPD.
Huisarts zei vanochtend nog, die snelle hartslag komt vast van de medicijnen...
Als de huisarts/longarts mijn saturatie meet is hij meestal 99%, maar ze meten altijd bij inspanning, en dan ga ik snel hyperventileren en dan krijg je ook een hoge saturatie.

Natuurlijk krijg ik dat ding net voor het weekend, dus kan niet even mijn eigen huisarts bellen...

Alvast bedankt!

Login of registreer om te reageren
30-11-2018 om 18:29 uur

Kan goed zijn dat je tijdens de was ophangen te veel beweegt en je handen te hoog hebt enzovoort... ik zou me er niet zoveel van aantrekken en meer kijken naar hoe je je voelt.

Login of registreer om te reageren
30-11-2018 om 18:30 uur

Hallo Teske, er zijn veel verschillende merken satur.meters en de 1 is betrouwbaarder dan de ander.
Wat wel belangrijk is:geen nagellak op de te meten vinger, warme handen en schoon, ik bedoel niet vettig van bijv. creme
Of het redelijk betrouwbaar is, kun je het beste meten door hem mee te nemen naar de huisarts of longarts en te vergelijken met die op de praktijk.
Heb je nu niks aan natuurlijk maar zekerheidover betrouwbaarheid is niet te stellen.
Een tijdelijke schommelende saturatie kan wel bij een infectie,bij of rust of inspanning.
Hoge hartslag kunnen ind van de pufjes komen, heb ik ook vaak last van en hartkloppingen ook.
Succes en sterkte met opknappen! Groetjes, Jolien

Login of registreer om te reageren
30-11-2018 om 18:43 uur

Dank jullie wel!!
Ik heb er wel één gekocht met wel goede reviews...
Voel me nu niet erg benauwd, wel last van snelle hartslag en inspanning is wel zwaar... dus maar even rustig aan doen!
Ik voel me ook al veel minder ziek dan vorige week,
dus geen reden om alarm te slaan.
Vind het wel vreemd, maar dat kan wel wachten tot volgende week!

Login of registreer om te reageren
30-11-2018 om 18:48 uur

Ik zou voorlopig maar even geen waarde hechten aan de getallen. Een saturatie van 78 is uitzonderlijk, alleen als je heeeeel slecht bent. Dat zal zeer waarschijnlijk meetfout xijn
Hoge hartslag kan je natuurljjk zeker wel hebben en zeker bij inspanning. Maar
die kan je ook goed zelf tellen met een secondewijzer en je vinger op je andere pols.
K zou dat ding laten voor wat het is, sowieso
omdat doorgaans saturatie niet zoveel zegt..:
Maar succes!

Login of registreer om te reageren
30-11-2018 om 19:28 uur

Dank je wel Edelweiss, ben er wel achter dat dat ding even op gang moet komen, begint soms erg laag... Maar het kan ook vooral na inspanning heel erg zakken, zit dan in de 80%

Voor nu, ik ben eindelijk weer op temperatuur, kon maar niet warm worden, en nu is de saturatie gewoon boven de 95% en mijn hartslag is ook veel rustiger.

Wel zo fijn om zo de nacht in te gaan, welterusten!

Login of registreer om te reageren
30-11-2018 om 20:53 uur

Fijn @Teske, dat het nu beter gaat, en het is indd wat Edelweiss ook zegt en Stefanie,niet teveel waarde aan hechten, vooral als het beter gaat niet opletten.
Ik gebruik hem alleen als ik erg slecht ben, maar soms heb ik dan toch een goede saturatie, je kunt heel benauwd zijn terwijl je saturatie goed is en andersom.
Ik heb soms mijn saturatie erg laag maar merk het echt niet altijd.
Het is een hulpmiddel die je meer niet moet gebruiken dan wel, anders kun je er nerveus van worden of er juist teveel op vertrouwen.
Kijk vooral naar je klachten.
Lekker slapen!

Login of registreer om te reageren
01-12-2018 om 06:24 uur

Dank jullie wel!
@balling, op het plaatje te zien heb ik exact dezelfde saturatie meter... zal komende week zien dat ik die van mij kan vergelijken met fysio of de HA.
Ben benieuwd tot welke hartslag die van jou kan registreren. Hier gaat die de mist in als de hartslag boven de 140 komt... dan geeft die opeens waarden aan van 70...

@goudvisje, ik ben er al achter dat wanneer ik op temperatuur ben dat die dan wel goed zit... Vannacht ook een paar keer wakker, maar dan is die prima. Nu ik dit weet hoef ik op die momenten niet meer te testen...
Je zou er idd. zenuwachtig van kunnen worden.

Ik heb hem aangeschaft omdat ik heftige klachten heb zonder dat daar een duidelijke oorzaak voor is. Kan bijvoorbeeld een hele rustige en lage buikademhaling hebben met toch heftige verschijnselen wat lijkt op hyperventilatie.

Als de huisarts langs komt, stelt hij/zij eerst veel vragen, en als ik al benauwd ben ga ik door praten/inspanning verkeerd ademhalen, en is de saturatie meestal 99%. Je bent wrs aan het hyperventileren zegt men dan.... Wil nu weten wat er gebeurd als ik heftige klachten krijg tijdens/na inspanning, en ook in rust.

Login of registreer om te reageren
01-12-2018 om 07:22 uur

Is een fietstest niks voor je? Dan meten ze alles en ook je bloedgassen. Je zou dat eventueel aan huisarts of longarts kunnen vragen.

Login of registreer om te reageren
01-12-2018 om 07:43 uur

@stefanie, ik heb afgelopen voorjaar een fietstest gehad ivm longrevalidatie. Saturatie was toen goed, wel snelle verzuring en hyperventilatie (chronisch), ik was toen niet ziek, nu wel!
Bedankt voor het meedenken!

Login of registreer om te reageren