klaplong die niet meer gaat aanliggen

23-11-2018 om 14:06 uur

Goedemiddag, Even een vraagje......heeft iemand ervaring met een long die na een VATs operatie (1e klaplong/ januari) en een Thoraxdrain (2e klaplong/ begin september) niet meer wilt aanliggen (3e klaplong/ vanaf week na thoraxdrain maar minder groot)? De longarts en longchirurg willen de situatie nu laten zoals hij is omdat ik er niet al te veel hinder aan ondervind. Ik moet dus gewoon genoegen nemen met lucht tussen long en longvlies. Het nieuwe normaal voor mijn lichaam dus. De reden dat ze niet willen ingrijpen zijn kalkplakken op het longvlies. Is wachten tot de long weer volledig inklapt echt de enige oplossing? Alle klaplongen zijn dit jaar spontaan ontstaan. Alvast mijn hartelijke dank, Lolle, vrouw 54 jaar (nooit gerookt/ gezond gewicht)

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
26-11-2018 om 12:26 uur

beste Lolle
lucht in de borstholte zal op termijn vaak toch weer worden opgenomen in het bloed wanneer het lek in de long dicht is en er natuurlijk niet weer een nieuwe klaplong ontstaat, alleen kan daar veel tijd overheen gaan. wanneer het longvlies verdikt is zal dat het ontplooien van de long tegengaan en dan is met ingrepen bezig blijven niet altijd zo zinvol, lijkt mij de redenering van de behandelende dokters. . maar dat is zonder weet te hebben van foto/scan uiterraad.er zal vast ook gekeken zijn naar de longen zelf of daar een oorzaak ligt voor de terugkerende klaplong. mocht het probleem toenemen of tot veel beperking leiden zal opnieuw naar de beste oplossing moeten worden gezocht. beterschap!

Login of registreer om te reageren
27-11-2018 om 09:56 uur

Geachte heer Willems,

Mijn hartelijke dank dat u de moeite heeft willen nemen om mijn vraag te beantwoorden. Het stelt mij zeker gerust.

Met vriendelijke groet,

Lolle

Login of registreer om te reageren