hoeveel gebruiken jullie ventolin

13-11-2018 om 12:47 uur

Hoeveel / hoevaak gebruiken jullie ventolin of eigenlijk salbutamol? Voor mijn zoontje van 2 jaar gebruik ik op advies van de kinderarts bij benauwdheden iedere twee tot drie uur vier puffen (met voorzetkamer). Aangezien hij iedere maand benauwd is en dat dan een tot twee weken aanhoud betekend dat dat hij ongeveer een heel busje per maand gebruikt. Nu zijn artsen altijd vrij laconiek over het gebruik van ventolin. Maar ik vind het vrij veel voor zo'n klein mannetje. Hij heeft het echt nodig dus ik geef het wel. Maar wat zijn jullie ervaringen?

Ps: hiernaast gebruikt hij ook 2x2 puffen qvar

Login of registreer om te reageren
13-11-2018 om 13:29 uur

Hoi Lotte, het lijkt er op dat je zoontje dus niet echt stabiel is momenteel. Nu vangen die kleintjes meestal elk virusje op en dat geeft dan ook benauwdheid.
Sja, in het ziekenhuis zijn ze er ook wel royaal mee als een kindje benauwd is. En als het moet dan moet het. Maar misschien is een langwerkende luchtwegverwijder een optie? Zoals Foradil of Serevent, al weet ik niet wat de minimumleeftijd daarvoor is.
Welke dosering Ventolin heb je voor hem? Hoeveel mcg bedoel ik dan.

Login of registreer om te reageren
13-11-2018 om 15:15 uur

Hoi Thirza, bedankt voor je reactie. Ja ieder virusje is het raak, vaak is hij niet eens zitbaar verkouden... Nee het is niet stabiel, vandaar ook een dubbele dosis qvar, maar dat doet helaas nog niet voldoende. Er zit 100 mcg per puf. Dat is gewoon een standaard puffer dacht ik?
Ik ben niet zo thuis op dit gebied. Maar is een langwerkende luchtwegverwijder minder slecht dan heel frequent een kortwerkende?

Login of registreer om te reageren
14-11-2018 om 13:43 uur

Een langwerkende werkt heel anders, hoef je maar 1 of 2 keer per dag te inhaleren en werkt langdurig zoals de naam al zegt. 100 mcg is een gebruikelijke dosering voor kinderen idd.
Formoterol kan bij kinderen wel hyperactiviteit veroorzaken.
Serevent mag vanaf 4 jaar gegeven worden, maar soms wordt het bij ernstig astma ook wel eerder voorgeschreven. Maar dit zou je echt met je kinderlongarts moeten bespreken.
En soms zijn er nog wel andere mogelijkheden om mee te vernevelen.

Login of registreer om te reageren