Langdurig antibiotica

12-11-2018 om 07:39 uur

Dag allemaal,

Even een vraag, wie heeft ervaring met het langdurig slikken van antibiotica,
wat zijn de voordelen, en wat zijn de mogelijke bijwerkingen?

Ik heb nu zeker 2 jaar iedere keer dezelfde bacterie in de bijholten, en daardoor ook vaak in de longen. Het is de stafylococ aureus. Ik ben in 2015 geopereerd aan neus en bijholten en sinds dien nooit weer goed opgeknapt, ik heb dus zelf het vermoeden dat de bacterie er ook al zo lang zit.

Ben net weer bij de KNO arts geweest, en hij weet ook niet goed wat hij daar aan kan doen, ja met zout water spoelen, maar dat doe ik al drie jaar lang. De bijholten zijn gelukkig nog wel goed open, dus geen nieuwe operatie nodig, dat is het goede nieuws!
Ze schrijven daar normaal Amoxiciline voor en dan voor langere tijd, maar daar ben ik allergisch voor, het enige alternatief daar was een antibiotica neuszalf, Bactroban. Dit helpt wel iets maar is ook niet afdoende.

Ik ben helaas al allergisch voor verschillende antibiotica soorten, kan wel goed tegen Klacid, maar ben dus wel een beetje huiverig om dit lang te gaan slikken, als ik daar ook een allergie voor ga ontwikkelen heb ik echt een probleem. Maar wil toch ook wel heeeeel erg graag van die hardnekkige bacterie af.
Ik ben er gelukkig niet continu erg ziek van, maar zodra ik over mijn grens ga, en dat is helaas al snel... bijvoorbeeld het bezoekje aan de KNO arts was al over mijn grens, en word dan al snel weer ziek.

Ben benieuwd naar jullie ervaring, alvast bedankt!

Login of registreer om te reageren
12-11-2018 om 09:17 uur

Hoi Teske, je angst kan ik begrijpen, maar is deels terecht. Ik heb zelf bijna 3 jaar Zithromax geslikt als onderhoud. Moest er helaas mees stoppen omdat ik hartritmestoornissen kreeg. Mijn zoon heeft bijna een jaar Co Trimaxazol geslikt vanwege een hardnekkige bacterie in zijn longen.
Een allergie ontwikkel je tegen een bepaalde soort a.b., de anderen kun je dan nog probleemloos slikken.
Soms breidt een allergie zich uit maar dat hoeft niet!
Een arts zal altijd een afweging maken, zijn de voordelen (vele malen) groter dan de nadelen? Is er nog een alternatief?
Ook de duur van de kuur maakt m.i. niet uit voor een allergie. Als je allergisch wordt voor een middel, kun je dit na 3 innames al merken dan.
Dus als jij een kortdurend kuurtje Klacid zou krijgen, zou je net zoveel kans hebben denk ik als leek.
Maar zo'n staph altijd bij je, lijkt me niet echt fijn.

Login of registreer om te reageren
12-11-2018 om 09:53 uur

Bedankt voor je reactie Thirza,
Dat is ook best lang 3 jaar... balen dat je daar last van kreeg, heb je een alternatief gevonden?
De KNO arts heeft me idd. angst aangejaagd, zei ik weet niet wat ik jou nog kan geven, je bent overal allergisch voor.
Ik had ook al vaker Azitromycine gehad, toch werd ik tijdens de laatste kuur ontzettend benauwd, toen in overleg gestopt en de benauwdheid zakte af...
dit lijkt toch op een allergische reactie? Ik slikte de kuur voor de bijholten, en was toen ik met de kuur begon niet benauwd.

Het zou dus geen verschil moeten maken of je een lange of korte kuur slikt,
zou het ook invloed hebben op de werking als je het lang slikt? Kan je er ongevoelig voor worden?
Aan de andere kant, ik heb al heel vaak Klacid gehad, 25-30 kuren, en het werkt gelukkig nog steeds, maar dat wil ik dus ook heel graag zo houden.

Login of registreer om te reageren
12-11-2018 om 10:27 uur

Bron: www.cochrane.org/CD009764/AIRWAYS_preventative-antibiotic-therapy-peopl…

Lijkt een goed uitgebalanceerd rapport met enkele goede conclusies en waarschuwingen

---------------------------
Preventieve antibioticatherapie voor mensen met COPD

Wat is COPD?

COPD is een veel voorkomende chronische aandoening van de luchtwegen die voornamelijk mensen treft die nu roken of dit eerder hebben gedaan. Het zou in 2020 wereldwijd de op twee na belangrijkste doodsoorzaak kunnen worden. Mensen met COPD ervaren geleidelijk verergering van kortademigheid en hoesten met sputum (slijm) vanwege permanente schade aan hun luchtwegen en longen. Degenen met COPD kunnen het meest last hebben van opflakkeringen (of exacerbaties) bij luchtweginfecties. Exacerbaties kunnen leiden tot verder onomkeerbaar verlies van longfunctie, evenals vrije dagen, ziekenhuisopname, vermindering van de kwaliteit van leven of zelfs de dood.

Waarom hebben we deze beoordeling gedaan?

We wilden weten of het geven van antibiotica om een ​​opflakkering ('profylactische' antibiotica) te voorkomen de frequentie van opflakkeringen zou verminderen en de kwaliteit van leven zou verbeteren. Studies die in beschouwing werden genomen, gebruikten ofwel continue profylactische antibiotica (elke dag) of antibiotica die met tussenpozen (driemaal per week) of gepulseerd werden gebruikt (bijvoorbeeld gedurende vijf dagen elke acht weken)

Welk bewijs hebben we gevonden?

In juli 2018 hebben we de laatste zoektocht naar studies uitgevoerd. We vonden 14 gerandomiseerde gecontroleerde studies (RCT's) met 3932 deelnemers. Alle studies werden gepubliceerd tussen 2001 en 2015. Negen studies waren van continue antibiotica, twee studies waren van periodieke profylaxe van antibiotica en twee van gepulseerde antibiotica. De laatste studie omvatte een continue, een intermitterende, een gepulseerde en een placebo-arm. De onderzochte antibiotica waren azithromycine, erythromycine, clarithromycine, roxithromycine, doxycycline en moxifloxacine. Gemiddeld waren de personen die betrokken waren bij de onderzoeken 65 tot 72 jaar oud en hadden matige of ernstige COPD. Drie studies omvatten deelnemers met frequente exacerbaties en twee van de studies wierven deelnemers die steroïdentabletten of antibiotica of beide nodig hadden, of die in het eindstadium van hun ziekte waren en zuurstof nodig hadden. Eén studie omvatte alleen mensen met een bepaalde complicatie van COPD, waarbij het hart en de bloedvaten in de longen betrokken waren (bekend als pulmonale hypertensie).

Resultaten en conclusies

We ontdekten dat, met het gebruik van antibiotica, het aantal deelnemers dat een exacerbatie ontwikkelde aanzienlijk afnam. Voor elke acht behandelde deelnemers zou een persoon worden belet een exacerbatie te krijgen. Niet alle antibioticumregimes hadden echter dezelfde impact op exacerbaties. De resultaten suggereerden dat antibiotica die minstens drie keer per week gegeven worden, effectiever kunnen zijn dan antibiotica die een paar dagen dagelijks worden toegediend, gevolgd door een pauze van enkele weken. We ontdekten ook dat er mogelijk een voordeel was op de door de patiënt gerapporteerde kwaliteit van leven met de antibiotica. Aan de andere kant had het gebruik van antibiotica geen significante invloed op het aantal sterfgevallen als gevolg van een oorzaak, de frequentie van ziekenhuisopname of het verlies van longfunctie tijdens de onderzoeksperiode.

Hoewel er mogelijk minder exacerbaties zijn met antibiotica, zijn er aanzienlijke nadelen aan het nemen van antibiotica. Ten eerste waren er specifieke bijwerkingen geassocieerd met de antibiotica, die verschilden afhankelijk van het gebruikte antibioticum; ten tweede moeten patiënten maanden of jaren regelmatig antibiotica gebruiken; tot slot zal de resulterende toename in antibioticaresistentie gevolgen hebben voor zowel individuele patiënten als de bredere gemeenschap door de effectiviteit van momenteel beschikbare antibiotica te verminderen.

Vanwege bezorgdheid over resistentie tegen antibiotica en specifieke schadelijke effecten, dient bij de overweging van profylactisch antibioticagebruik rekening te worden gehouden met de balans tussen voordelen voor individuele patiënten en de potentiële schade aan de samenleving die wordt veroorzaakt door overmatig gebruik van antibiotica.

Login of registreer om te reageren
12-11-2018 om 12:04 uur

Bedankt Heckler voor de info. Is wel een beetje veel voor nu, ben niet fit, en dan valt concentreren niet mee. Zal later een nieuwe poging doen...

Login of registreer om te reageren
12-11-2018 om 13:18 uur
Reactie op Teske

Bedankt voor je reactie Thirza,
Dat is ook best lang 3 jaar... balen dat je daar last van kreeg, heb je een alternatief gevonden?
De KNO arts heeft me idd. angst aangejaagd, zei ik weet niet wat ik jou nog kan geven, je bent overal allergisch voor.

Fijne arts zeg. Ik had er ooit ook zo eentje.

Teske schreef:
Ik had ook al vaker Azitromycine gehad, toch werd ik tijdens de laatste kuur ontzettend benauwd, toen in overleg gestopt en de benauwdheid zakte af...
dit lijkt toch op een allergische reactie?

Ik kreeg dat gevoel van de Ciproxin. Dus ja, dat werd een allergische reactie genoemd. Maar dat wil niet zeggen dat je dit dan nooit meer kan innemen. Er zijn overgevoeligheidsreacties die veroorzaakt kunnen zijn door een hulpstof nl. Ik heb hier op het forum weleens gelezen dat iemand toch weer Zithro kon nemen als onderhoud. Ik denk dat het Emsepems of Edelweiss was misschien??
Maar bij twijfel moet dit dan altijd onder toezicht gebeuren.

Verder word jij er niet ongevoelig voor, maar de bacterie resistent. Een bacterie kan zich zo muteren dat die a.b. niets meer doet.
Maar het is echt per persoon, per situatie, per aandoening verschillend.
Ik weet bijv. dat CFers, ondanks dat de Tobramcycine niets meer doet, het toch moeten blijven sprayen. Gevoeligheid kan nl. ook wisselen. Het is heel ingewikkelde materie en ik ben ook maar een leek hoor, al is het intussen eentje die er wel meer van afweet dan gemiddeld.

Login of registreer om te reageren
13-11-2018 om 11:38 uur

Bedankt voor de uitleg Thirza, het maakt het wel complex, maar ja ik reageer ook op sommige hulpstoffen, soms kun je het ene merk wel verdragen maar het andere niet... Zal dit vrijdag met de huisarts bespreken, Longarts had het er vorig jaar al over, maar ben toen eerst gaan revalideren. Ben hier ook flink van opgeknapt, alleen die bacterie....

Login of registreer om te reageren