IPF en bij inspanning saturatie van 82-85%

07-11-2018 om 20:40 uur

Goedenavond,

Ik ben 26 jaar en heb IPF. De afgelopen 3 maanden ben ik meer achteruit gegaan en heb ik nu een longinhoud van 30%.
Nu heb een tijdje terug een saturatie en hartslagmeter gekocht en is mijn saturatie tijdens en vlak na inspanning (dus normaal wandelen en bijv huishouden doen) 82-85%. En dit trekt weer bij als ik in rust ben. (Tijdens de metingen zijn mijn handen ook gewoon warm, dus goede doorbloeding e.d) Maar ik voel me dan ook best wel benauwd.
Maar mijn vraag, kan dit kwaad en moet ik hier ook iets mee?

Login of registreer om te reageren
07-11-2018 om 20:59 uur

Meet je terwijl je je hand omlaag houdt of zeg maar zoals je op je horloge zou kijken? Mijn saturatie geeft een lagere waarde als ik mijn hand omlaag houd.

Ik zeg niet dat het niet kan hoor, maar iets om even te checken, omdat je ook zegt dat je wel warme handen hebt.

Login of registreer om te reageren
07-11-2018 om 21:04 uur

Met n longinhoud van 30% kan je best dippen met je saturatie.
Lijkt me iets om met je longarts te bespreken. Hij/zij kan beoordelen of je extra zuurstof nodig heb bij bijv inspanning. Je zit wel echt behoorlijk laag wat voor andere organen ook een belasting is, dus zeker bespreken lijkt mij!

Login of registreer om te reageren
07-11-2018 om 21:11 uur

Welkom hier, wat erg dat je nu al zo weinig longinhoud hebt, lijkt mij heel moeilijk voor je.
Net wat edelweiss zegt, ik zou het zeker met je longarts bespreken, kan best zo zijn dat je zuurstof nodig hebt en hij/zij weten dat het beste.
Ze gaan ook niet alleen van de waarde vd saturatie meter uit maar meestal volgt er een bloedgasprik.
Sterkte, het zal allemaal niet meevallen!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
16-11-2018 om 15:07 uur

De saturatie mag dalen tot 85% bij inspanning. Als die daaronder komt dan zijn er twee mogelijkheden. Zuurstof erbij geven bij inspanning of de inspanning wat rustiger aan doen en wat meer verdelen zodat de saturatie kan bijtrekken. Voor de patiƫnten met COPD die wat ouder zijn is het vaak een hele stap om zuurstof te starten. Ik kan me voorstellen dat het op 26 jarige leeftijd nog veel moeilijker is. Zeker iets om goed te bespreken met je eigen longarts.

Vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren