Astma, hoort bruim slijm erbij?

03-11-2018 om 12:18 uur

Goedendag,

Als eerst wil ik aangeven dat ik hier nieuw ben op het forum en dat ik autisme heb en daarnaast ADHD. Dus als het kan geen lange verhalen aan elkaar vast maar dan eventueel in delen. Dat lees voor mij wat makkelijker.

Ik ben 23 en sinds eind 2016 weet ik dat ik astma heb. Ik heb ook een puffer, die ik eigenlijk nooit gebruik. Ik zit thuis met een wajong uitkering en heb vaak veel spanningen en stress. Ik heb ook geen goed structuur als voordat ik met school stopte. Daarom vergeet ik het vaak.

Net voelde ik wat slijm in mijn keel, dus ik schraapte mijn keer zodat het in mijn mond kwam en kan uitspugen. Het was een beetje bruin. Volgens mij was het slijm. Maar ik kan nou nergens goed vinden of bruin slijm bij astma hoort. Ik las dat het bijvoorbeeld bij roken hoor, maar ik rook zelf niet, mijn vader wel. Zoveel ben ik ook niet beneden als hij binnen of buiten rookt.

Verder heb ik alleen de klachten die ik sinds het begin vast astma heb:
Hoesten
Snel buiten adem (+ slechte conditie)
Soms wat benauwd, vooral als het warmer is
Pijn op de borst, link en/of rechts

Ook vaak koude handen met wat licht blauw/paars onder nagels. (of mijn kamer nou open of dicht is).
Maar dan komen door mijn schildklier. Ik heb een traag werkende, althans of dat nu nog zo is weet ik niet. Heb medicijnen daarvoor. Een symptoon van dat is kouwelijk aanvoelen op verschillende plekken op het lichaam.
Maar goed, dit is eigenlijk informatie die hier niet hoor, ben nogal goed in het vertellen van teveel informatie, dus ook informatie die er op dat moment niet toe doet.

Ik hoop dat ik alles duidelijk verteld heb en alles verteld heb wat ik kan vertellen.

Even nog aangepast:
Ik was vergeten dat ik ook chocomelk op heb. Schijnbaar is dat in het slijm blijven zitten volgens mijn vader. Dus waarschijnlijk is het opgelost, maar weer vrij of nog te reageren als je wilt. Kan nooit gewaad :)

Login of registreer om te reageren
03-11-2018 om 14:07 uur

Hoi!

Ja zou heel goed kunnen dat t van de chocolademelk komt. Als je kersen hebt gegeten of een dropje en je gaat dan daarna je tandenpoetsen, is het ook spuug ook gekleurd en niet tandpastawit is mjjn ervaring.
Kleurstof blijft op je tong en in je keel best lang kleven!

Je klachten geven namelijk verder geen aanleiding tot ernstigere dingen lijkt me.

Volgens mij kan je gerust zijn en als t veel vaker voorkomt of je je toch erg ongerust maakt kan je altijd even naar de huisarts!

Succes en tof dat je je vraag durft te stellen hier!

Login of registreer om te reageren
03-11-2018 om 14:08 uur

O ja en als je echt astma
hebt is t niet zo handig om je puf niet te gebruiken hoor!
Die kan een hoop klachten die je ervaart juist wegnemen als je hem gewoon elke dag volgens voorschrift gebruikt!!

Login of registreer om te reageren
03-11-2018 om 14:14 uur
Reactie op Edelweiss

Hoi!

Ja zou heel goed kunnen dat t van de chocolademelk komt. Als je kersen hebt gegeten of een dropje en je gaat dan daarna je tandenpoetsen, is het ook spuug ook gekleurd en niet tandpastawit is mjjn ervaring.
Kleurstof blijft op je tong en in je keel best lang kleven!

Je klachten geven namelijk verder geen aanleiding tot ernstigere dingen lijkt me.

Volgens mij kan je gerust zijn en als t veel vaker voorkomt of je je toch erg ongerust maakt kan je altijd even naar de huisarts!

Succes en tof dat je je vraag durft te stellen hier!

Ja inderdaad, alleen zover ik weet was het pas toen ik slijm in keel of achterin mijn mond voelde en mijn keel schraapte of zo zodat ik het kon uitspugen. Tandpasta was zover ik weet al uit mijn mond. Nee was er ook niet bang voor, maar kon niet vinden of eventueel bruinslijm bij astma hoort of niet. Las alleen bij roken, wat ik niet doe.

Ja gelukkig lukt het me, alleen ik hou nooit echt door forums. Heb vaak op tweakers technische vragen qua computers, etc. gevraagt en ik vroeg A terwijl iedereen het alleen maar over B kon hebben. Resulteerde in heel veel stress en spanningen. Dus vond het wel even spannend om hier een topic aan te maken.

Reactie op Edelweiss

O ja en als je echt astma
hebt is t niet zo handig om je puf niet te gebruiken hoor!
Die kan een hoop klachten die je ervaart juist wegnemen als je hem gewoon elke dag volgens voorschrift gebruikt!!

Ja ik heb echt astma, en ik weet dat die moet gebruiken. Dat zegt iedereen, alleen ik hou het niet vol om die 2 keer per dag te gebruiken. Toen ik nog op school zat, was het om een vaste tijd opstaan, puffen en tanden poetsen en 's avond meestal rond de zelfde tijd slapen, puffen en tanden poetsen. Heb dus geen structuur op een dag, dus ondanks dat ik weet dat het moet, lukt het mij niet.

Login of registreer om te reageren
03-11-2018 om 14:24 uur

Je hebt de app medisafe die je kan helpen in het vast innemen van je medicatie:) die app geeft een herinnering, werkt bij mij heel goed, heb zelf ADD dus ik weet dat ik het makkelijk kan vergeten en stelde eerst aparte wekkers in maar nu dus deze app. Ik zou zeggen probeer het of met wekkers in je telefoon of via een app dat geeft je weer structuur qua medicatie.

Login of registreer om te reageren
03-11-2018 om 14:30 uur
Reactie op Stefanie

Alarmpje instellen op je telefoon?

Al geprobeerd, heeft een tijdje geholpen, maar op een gegeven moment lukt het niet meer. Zet heb vaak uit als het bijna tijd is, ik wil dan niet ineens het harde geluid voor mijn neus en dan vergeet ik het weer. Dat heb ik zelfs nu nog met omeprazol tegen maagzuur.

Login of registreer om te reageren
03-11-2018 om 14:31 uur
Reactie op Nckiie

Je hebt de app medisafe die je kan helpen in het vast innemen van je medicatie:) die app geeft een herinnering, werkt bij mij heel goed, heb zelf ADD dus ik weet dat ik het makkelijk kan vergeten en stelde eerst aparte wekkers in maar nu dus deze app. Ik zou zeggen probeer het of met wekkers in je telefoon of via een app dat geeft je weer structuur qua medicatie.

Ik weet niet of dat gaat helpen, das eigenlijk het zelfde als een alarm op je telefoon. Dat lukte mij al niet goed.

Login of registreer om te reageren
03-11-2018 om 15:51 uur

Die app kan op trillen of een geluidje naar keuze en als je hem negeert snoozed het. Je kan het proberen, mij helpt het heel goed. Maar je moet wel zelf de discipline opbrengen om het dan ook in te nemen. Ik zou zeggen niet geschoten is altijd mis en het is het proberen waard vind ik.

Wellicht kan je iemand zoeken die je helpt om weer structuur in je dag aan te brengen? Kan me voorstellen dat het lastig is om dat helemaal zelfstandig aan te pakken.
Zelf vind ik structuur wel fijn en zeker met die app dat mijn medicatie op vaste tijdstippen wordt ingenomen is voor mijn gezondheid heel belangrijk.

Login of registreer om te reageren
03-11-2018 om 15:56 uur
Reactie op Nckiie

Die app kan op trillen of een geluidje naar keuze en als je hem negeert snoozed het. Je kan het proberen, mij helpt het heel goed. Maar je moet wel zelf de discipline opbrengen om het dan ook in te nemen. Ik zou zeggen niet geschoten is altijd mis en het is het proberen waard vind ik.

Wellicht kan je iemand zoeken die je helpt om weer structuur in je dag aan te brengen? Kan me voorstellen dat het lastig is om dat helemaal zelfstandig aan te pakken.
Zelf vind ik structuur wel fijn en zeker met die app dat mijn medicatie op vaste tijdstippen wordt ingenomen is voor mijn gezondheid heel belangrijk.

Okay nice, ik heb hem gelijk nu ff gedownload. Ik kijk er later ff naar, ben even met mijn kamer bezig. Ja dat weet ik, maar naast die discipline tellen ook andere dingen mee die ik hier niet ga vertellen. Ja dat is waar.

Dat kan, ben ik mee bezig. Is allemaal niet zo makkelijk, maar hier wil ik het niet meer over hebben. Ik weet genoeg en ga die app later proberen. Bedankt!

Login of registreer om te reageren
03-11-2018 om 16:02 uur

Dat kan ik me voorstellen en hoef je zeker niet op in te gaan, hoef je je niet voor te verontschuldigen of uit te leggen. Ik hoop dat de app je kan helpen:)

Login of registreer om te reageren