Stille reflux (lpr) en copd

02-11-2018 om 19:11 uur

Hallo Allemaal,

Ongeveer 10 jaar geleden is mijn man geopereerd aan neuspoliepen en sindsdien gebruikt hij medicijnen voor COPD omdat hij veel last had van zijn keel en en veel heeft gerookt . Dagelijkse medicijnen; Atimos, Flixonase, Omeprazol, levocetericize. Mijn man is nooit benauwd of pieperig. Hij heeft wel regelmatig, dwz elke 2-3 jaar een longontsteking en daarbij jaarlijks wel een Prednisonkuur of een antibioticakuur voor ontstekingen in de keel of neusholtes.
Het hoesten wordt het laatste jaar steeds erger. Hij kan niet lachen zonder in een hoestbui te verzanden en tijdens een visite waarbij gepraat wordt moet hij zo'n 2-3x per uur weglopen voor een enorme hoestbui. Vaak zegt hij in bijzijn van een groep mensen maar niks omdat praten op zich al een aanjager kan zijn voor een hoestbui. Hij is ook vaak schor.

Nu lazen we op internet en op dit forum over de stille reflux. Mijn man heeft om te beginnen de koffie, koolzuur en citrusvruchten verbannen en dit heeft positief effect. Ook heeft hij de Atimos de afgelopen week laten staan omdat hij hier zo van gaat hoesten.
Vandaag is hij naar zijn kno-arts gegaan om onze vermoedens te bespreken maar de arts gaf duidelijk aan er alleen te zijn voor het keel, neus en oor gedeelte ongeacht wat de oorzaak is van de problemen in het kno-gebied. De volgende stap is om dit bij de longarts aan te kaarten en via de huisarts bij een internist terecht te kunnen.

Heeft iemand van jullie tips waar we kunnen laten onderzoeken of LPR meespeelt in de klachten en wie heeft er ook ervaringen met stille reflux?

Takkie

Login of registreer om te reageren
04-11-2018 om 16:36 uur

Ik heb de reflux ziekte samen met een Niet Allergische Astma, maar ik moet zeggen dat de medicatie van Omeprazol heel goed helpt. Koffie en andere zure producten laat ik nu ook staan en dit gaat mij heel goed af.

Login of registreer om te reageren
13-11-2018 om 06:29 uur

Mijn man laat sinds 2 weken koffie, citrusvruchten en de Atimos staan en het gaat zienderogen beter. Met medicijnen zit hij op de laagste dosering. Zijn schorre stem is ook helemaal weg. Sporten gaat sinds jaren weer lekker zonder hoestbuien. Zo goed is het de afgelopen 7 jaat nog noet gegaan!:)
Wel apart lpr niet (h)erkend wordt, dit mijn man veel medicijngebruik gescheelt! Hij heeft meer last van zn maag gehad dan van zn longen.

Login of registreer om te reageren
13-11-2018 om 07:08 uur

Wat fijn dat her zoveel beter gaat met je man! Ik moest even zoeken wat LPR is, maar bij mij hebben ze daar direct vragen over gesteld toen mijn klachten niet over gingen. Dus ik denk dat dat per arts dan ook verschilt.

Login of registreer om te reageren
15-11-2018 om 21:38 uur

Vandaag is mijn man naar de huisarts gegaan en deze kende het verband tussen lpr en hoestbuien met heesheid. Binnenkort gaat mijn man naar de internist. Ben benieuwd... Vaak zakt de drang om te onderzoeken wat de oorzaak van de klachten is naar de achtergrond omdat het nu zo goed gaat.
Maar wie weet wat er straks nog aangepast kan worden qua medicijnen als blijkt dat lpr een rol speelt...

Login of registreer om te reageren
16-11-2018 om 06:01 uur

Fijn dat ze het verband herkennen en dat ze verder onderzoeken! En dat ken ik, zodra het wat beter gaat denk je ach nu hoef ik niet meer naar de dokter:p
Ik hoop dat ze de klachten kunnen verhelpen!

Login of registreer om te reageren