9 jaar, astma en allergie

01-11-2018 om 08:38 uur

Een hele goede dag,

Mijn dochter is te vroeg geboren en heeft astma (ze is nu 9 jaar). Daarnaast heeft ze een zware allergie, met name op katten gericht, maar in het algemeen huisdieren, huisstofmijt enz. Ook heeft ze een droge / gevoelige huis en soms last van eczeem.
Elke dag gebruikt ze 2 x pufjes Flixotide, geregeld Salbutemol en elke dag een tabletje Aerius 2,5 mg. Ze heeft standaard weinig energie en minimaal 12 uur slaap nodig wil ze de dag doorkomen. Ze zit op zwemmen om conditie op te bouwen en te behouden.

Waar ik nu naar op zoek ben is een advies mbt haar gezondheid en het blootstellen aan katten.
Ik zie de gevolgen van geregelde bezoeken in een omgeving met huisdieren / katten. Ze is oververmoeid en erg benauwd, ik maak me zorgen. Ondertussen gaat haar schoolwerk er soms onder lijden omdat ze de energie niet heeft elke keer te herstellen.

Wat is nu in deze situatie een passend advies? Is het belangrijk dat alle belastende prikkels sowieso vermeden moeten worden? Moet ze eraan wennen? Kan dit? Moet de tijd die ze doorbrengt met katten (of andere huisdieren) beperkt worden?
Het zou fijn zijn de visie van een professional te krijgen. Bij de huisarts ervaar ik weerstand; de allergietest krijg ik mee maar een passend persoonlijk advies bestaat niet volgens de assistente dus mag ik dat online opzoeken (dat was het advies).
Ik kan hier weinig mee helaas, dus ik hoor graag advies over hoe we om moeten gaan met deze belastende prikkels en wat voor haar gezondheid en welzijn aan en af te raden is.

Alvast hartelijk dank voor de genomen moeite van het lezen.

MVG

ps: wij hebben zelf bewust geen huisdieren.

Login of registreer om te reageren
01-11-2018 om 09:47 uur

Hoi Poldetrol,
Wat een lastige situatie, ik heb zelf ook astma vanaf mijn geboorte ik ben nu 23 en dezelfde allergieën als je dochter.
Persoonlijk werkt zoveel mogelijk vermijden van risicofactoren zoals katten andere dieren ( paarden ook veel last) het beste. De allergieën wekken irritatie op bij de longen en luchtwegen heel logisch dat ze uitgeput is na zo'n weekend.

Soms kom ik niet onder een situatie uit waarin ik met katten ben dan heb ik anti allergie tabletten. Ik denk persoonlijk dat wennen geen optie is. De longen kunnen hier simpelweg niet tegen, sommige kinderen groeien over allergieën en astma heen dat zou natuurlijk super fijn zijn! Bij mij heeft veel allergie klachten van huisstofmijt mijn astma alleen maar verergert omdat de longen continu nog meer geïrriteerd zijn en daarom je moeër wordt en je weerstand ook nog lager is...

Mijn advies, ik ben natuurlijk geen arts oid alleen ervaringsdeskundige, ;)
Maar mijn advies is om toch zoveel mogelijk ruimtes met katten etc te mijden. Misschien eerst alleen met de arts de zorgen bespreken ook over het onbegrip van je ex-man en dan misschien met zijn tweeen naar de arts. En hopen dat die de gevolgen duidelijk uit wilt leggen...

Hele lastige situatie, ik wens jou en je dochter in ieder geval heel veel succes! En ik hoop dat je wat aan mijn berichtje hebt!

Login of registreer om te reageren
01-11-2018 om 09:49 uur

Het beste is altijd om de prikkels te vermijden. Zeker als ze zo gevoelig is als jouw dochter. Ik heb zelf ook een allergie voor katten opgebouwd, maar ik was toen al bijna 40. (Een weetje, het is mogelijk dat je op de ene kat heftiger reageert dan op de andere) Een passend persoonlijk advies bestaat in zoverre wel, dat je je eigen thuis zoveel mogelijk allergeenvrij moet houden. Als je dochter een katje geaaid heeft (doet ze dat weleens?) aanleren dat ze dan meteen haar handen moet wassen. Want ze zal weleens spelen bij een vriendinnetje dat wel een katje heeft?
En heeft ze het alleen benauwd of jeuken haar ogen en loopt haar neus?
Kattenallergenen zijn lastiger te bestrijden. Een hond blijft in de regel in het woongedeelte beneden en katten mogen soms door het hele huis (en op bedden) komen.
Misschien is er met extra medicatie nog iets te winnen, maar dat zal een arts moeten adviseren.

Login of registreer om te reageren
06-11-2018 om 12:35 uur

Dank voor jullie reacties!

Inmiddels bij HA de allergietest uitslag opgevraagd (nog niet ontvangen) en gevraagd om advies (op papier) hoe om te gaan met uitslag ed.
Zijn reactie op papier;

“ X is bekend met allergie voor katten. Als je een allergie hebt voor katten dan krijg je klachten als je met katten in aanraking komt.”

That’s it... Ik kan wel janken...

Heel graag zou ik advies willen van een professional hoe we haar zo goed mogelijk kunnen ondersteunen en wat we wel en niet moeten doen... advies nav astma meisje die allergietest heeft gegaan en ernstig allergisch blijkt te zijn voor katten. Hoe gaan we daar mee om?

Login of registreer om te reageren
06-11-2018 om 13:28 uur

Dit is ook iets wat een praktijkondersteuner of longverpleegkundige met je kan bespreken. Is zo iemand er niet bij jullie in de praktijk?

Login of registreer om te reageren
07-11-2018 om 08:31 uur

Beste Poldetrol,

Je hebt al wat reacties gekregen en ik begrijp dat sommige adviezen niet leuk zijn. Maar, als je zo allergisch bent als je dochter is het inderdaad het allerbeste om de prikkels te vermijden. Wij sluiten ons aan bij de tip van Daantje. Uiteraard mag je ook contact opnemen met de Advieslijn, 033-4341212. In een persoonlijk gesprek kunnen we verder met je meedenken.

met vriendelijke groet,
de Advieslijn

Login of registreer om te reageren
07-11-2018 om 18:49 uur

Hartelijk dank voor de adviezen, ik kan me er volledig in vinden.
Vandaag bij de huisarts met veel moeite een paar regels op papier gekregen met advies (zelfde strekking als wat ieder hier aangeeft).
Dank allen voor jullie genomen moeite om te reageren, ik kan hier zeker verder mee.
Mvg

Login of registreer om te reageren