Respondenten gezocht: project Universiteit Twente

30-10-2018 om 16:10 uur

Hallo,

Wij zijn drie eerstejaars studenten Gezondheidswetenschappen aan de Universiteit Twente. Deze module zijn we bezig met een project om het zorgproces van astma te verbeteren. Uiteindelijk schrijven we een advies uit hoe het zorgproces van astmapatiënten verbeterd kan worden. Voor het project is het van belang dat we interviews houden met astmapatiënten, die ons meer kunnen vertellen over hun zorgproces en ervaring met astma.
We zijn opzoek naar patiënten die 'heftige' vormen van astma hebben en daadwerkelijk een zorgproces hebben (gehad).
Het interview zal ongeveer een half uurtje duren.
De interviews moeten voor 6 november a.s. gehouden worden.
Als u ons kunt helpen, of vragen heeft, kunt u een reactie plaatsen of ons mailen naar: fleur.kok@hotmail.com.

Login of registreer om te reageren
31-10-2018 om 09:30 uur

Met een zorgproces bedoelen we dat de patiënt een traject heeft doorgelopen vanaf de diagnose tot aan de behandeling(en) met de verschillende zorgverleners die daar betrokken bij zijn.

Login of registreer om te reageren
31-10-2018 om 09:56 uur

@FleurUT,
Ik zou jullie graag willen helpen, maar weet niet of ik
daar wel de geschikte persoon/patiënt voor ben.
Astma is een chronische ziekte, dus is het zorgproces niet vast
omlijnd. Iedere Astma-patiënt heeft een soort van doorgaand zorgproces
Bij mij begonnen de klachten vele jaren voor de diagnose
en ik ben daar meerdere malen mee naar de Huisarts gegaan.
Met het stellen van de diagnose en het krijgen van medicatie
zijn de klachten niet verdwenen, je leert ermee leven.
Heb ik een heftige vorm van Astma? ik zou het niet weten,
Ik denk het niet omdat ik nog nooit voor Astma in het ziekenhuis
heb gelegen. Ik heb er wel last van , de ene dag meer als de andere.

Login of registreer om te reageren
01-11-2018 om 09:53 uur

@joop60
Bedankt voor je reactie. Wij weten inderdaad niet zeker of je geschikt bent voor ons project. Maar intussen hebben we voldoende respondenten gevonden.

M.v.g.
Fleur

Login of registreer om te reageren
05-11-2018 om 12:02 uur

@FleurUT,
Goed dat dit doet, maar...
Het lijkt er zo geheid ingestampt dat astma ongeneeslijk is. Maar ik vind, tot dusver, geen argumenten waarom dat zo is. Per slot van rekening is ooit eens een tijd geweest dat een blindedarm ontsteking dodelijk was.
Ik stel je reactie bijzonder op prijs.

Login of registreer om te reageren
06-11-2018 om 09:27 uur

@Pagemaker
Bedankt voor je reactie.
Het project gaat over chronische ziekten. Astma is dan ook een chronische ziekte. Dit zegt niet altijd dat het gaat om een levenslange ziekte. Chronisch kan ook betekenen dat de ziekte langdurig is. Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat patiënten hiervan genezen, of dat de klachten minimaal zijn.
Groetjes Fleur

Login of registreer om te reageren
12-11-2018 om 13:46 uur

Het project en ons onderzoek is inmiddels afgerond.
We zijn tot de conclusie gekomen dat het van belang is dat zelfmanagement bij de patiënt een grotere rol moet gaan spelen in het zorgproces, om het zorgproces efficiënter te maken. In ons advies hebben we beschreven op welke manieren dit gedaan kan worden. Een voorbeeld hiervan is dat de zorgverlener een coachende rol moet aannemen, waarbij hij de patiënt stimuleert om meer regie te nemen over het eigen zorgproces. Ook kan meer inzage in medische dossiers en het individuele zorgplan de patiënt stimuleren tot meer en/of beter zelfmanagement.

Login of registreer om te reageren