Veel pijn na dubbele longoperatie dmv ribben spreiding

26-10-2018 om 08:54 uur

Hoi,

Ik ben Martin en ben 38 jaar oud. Begin juni 2018 ben ik geopereerd aan mijn rechterlong. Er zat een ontsteking in die er uit moest om problemen in de toekomst te voorkomen. Ik ben geopereerd dmv ribben spreiding. Er is 2/3 van de onderste longkwab verwijdert. In de middag traden er echter complicaties op. Er was niet goed gehecht van binnen en ik ben die middag veel bloed verloren, wat er toe heeft geleid dat ik diezelfde nacht opnieuw helemaal ben opengehaald. Inmiddels ben ik zo'n 5 maanden verder en heb ik nog steeds elke dag veel pijn. Zoveel zelfs dat ik mijn werk niet goed kan uitvoeren en TENS therapie heb en ook bij de pijnpoli loop. Onlangs nog een ct scan gehad met contrast vloeistof om te kijken of er wat afwijkends te zien was. Dit was niet het geval. Maar de pijn blijft en wordt niet beter. Ik ben nu doorverwezen naar een universitair ziekenhuis voor een second opinion omdat mijn eigen longarts het ook niet meer weet. Ja, de pijn komt volgens haar waarschijnlijk door de 2e grote operatie die nodig was door de complicaties. Mijn vraag is: hoelang kan de pijn na een dubbele thoractomie aanhouden? De TENS therapie helpt wel enigzins tegen de aanrakingspijn, echter de diepere pijn haalt het niet weg. Is de kans aanwezig dat deze pijn chronisch wordt?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Login of registreer om te reageren
29-10-2018 om 18:54 uur

Dag Martin,

De operatie is nog niet zo heel lang geleden, hopelijk gaat het toch vanzelf beter worden.
Ik lees dat je ook bij de pijnpoli onder behandeling bent. Hebben ze daar nog geen medicatie of pijnbehandelingen gegeven? Want tens kan wel een klein beetje helpen, maar van het moment dat je het apparaat weghaalt is de pijn ook weer gewoon terug. Dat is tenminste mijn ervaring.
Heb je ook voor een langere tijd drains tussen de ribben gehad? Want dat kan zenuwbeschadiging opleveren, en daardoor chronische neuropatische pijn. Ik hoop voor jou dat het nog vanzelf beter wordt, en dat kan nog, want 5 maanden is nog niet zo een lange tijd, en het is echt wel een ontzettend zware operatie.
Ook bij mij zag de longarts niet waar de pijn vandaan zou komen. Na de operatie hebben de drains er bijna 3 weken moeten inblijven omwille van complicaties, en dat heeft waarschijnlijk zenuwbeschadiging veroorzaakt.
Ik heb mijn operatie gehad in maart 2013. Sindsdien ben ik onder behandeling van de pijnkliniek, en de pijn is nu draaglijk. Ongeveer om de 8 tot 9 maanden krijg ik een behandeling met infiltratie in de rug met elektrische schokken worden de zenuwen dan tijdelijk verdoofd. Het duurt een tijdje voor de behandelin begint te werken, maar na een aantal weken gaat het dan toch beter. Jammer genoeg komt de pijn ook altijd weer terug.
Ik hoop natuurlijk dat de pijn bij jou wel minder wordt, en je binnenkort weer gewoon kan leven.
Ik zou in jou situatie zo snel mogelijk naar de pijnkliniek gaan, en vragen wat ze voor jou kunnen doen.

Veel moed!
Ilse

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
12-11-2018 om 11:15 uur

Wat vervelend zeg! De pijn kan tot een jaar duren. Soms blijft de pijn chronisch aanwezig. Bij een enkeling.

Login of registreer om te reageren
21-11-2018 om 12:30 uur

Ok, bedankt voor uw antwoord. Heb vanochtend de oorzaak te horen gekregen. Een beschadigde zenuw onder de ribben die boven de long lopen. Nu hopen dat ze een zenuwblokkade kunnen zetten o.i.d.

Login of registreer om te reageren
21-11-2018 om 12:36 uur

@ Ilse: da's ook al een erg lange tijd dat je met pijn loopt! Zoals ik hierboven zei, hebben ze waarschijnlijk het euvel gevonden. Ik heb ook een scheurtje in een rib, maar de arts verwacht niet dat dat deze pijn veroorzaakt. Ik ben nu in het UMCG geweest. Was doorgestuurd door mijn eigen longarts. De drain heeft er bij mij niet heel lang ingezeten gelukkig. Nadat bij de 2e operatie het bloeden was gestopt en het luchtlek was gedicht kon de drain er vrij snel uit. Maar op de vraag of ze er nu wat aan kunnen doen zei de arts nee. Ja misschien dus zenuwblokkade of medicatie. Anders moet de tijd het uitwijzen zei hij. Maar dat kan lang duren. En ik zit natuurlijk ook met mijn werk etc. Heb aan de lyrica gezeten maar daar werd ik zo ontzettend ziek van dat ik weer moest stoppen. Nou ja, we wachten de pijnpoli nu eerst maar af en kijken wat zij nu nog voor mij kunnen betekenen. Jij ook heel veel sterkte in ieder geval!

Login of registreer om te reageren
25-11-2018 om 19:24 uur

In het begin heb ik ook wel problemen gehad met de medicatie die ik moet nemen, maar de nevenverschijnselen verdwijnen na een tijdje, en de pijn werd was zo ondraaglijk dat ik de bijwerkingen er toen graag bijnam.
Ik hoop dat de pijnpoli je goed kan helpen!
Misschien kan een deel van de pijn ook nog van de gescheurde rib komen, en verdwijnt die pijn dan naarmate de rib herstelt, dat hoop ik voor jou.
Ben je al terug aan het werk? en lukt dat?

Login of registreer om te reageren
05-12-2018 om 14:37 uur

Nou, de bijwerkingen waren zo heftig dat ik wel moest stoppen met de medicatie. Ik ben halve dagen aan het werk. Ik heb geen doorsnee baan, dus is het allemaal wat lastiger. We houden de moed er maar in :)

Login of registreer om te reageren