Heesheid. Hoesten en astma aanvallen

26-10-2018 om 03:30 uur

Ik ben geboren met me astma dus met veel problemen bekend. Jarenlang bij de longarts ervoor gelopen.
Toen ik zwanger wilde worden was het advies te stoppen met me medicatie.
Omdat we gauw genoeg erna een 2de wilde. Heb ik bijna 5 jaar zonder medicatie gedaan. Het bleef die periode redelijk goed gaan.

Nu is mijn jongste kind bijna 3 en heb ik sinds enkele maanden weer last van astma aanvallen.
Omdat ik een hele poos zonder medicatie heb gedaan mocht ik niet meer direct naar de longarts en moest ik weer opnieuw beginnen bij de huisarts.

Ze heeft me seretide gegeven en ventolin.
Maar helaas krijg ik sinds dien de ene na de andere keelontsteking. En enorme heesheid en flinke hoesthuien.Met gevolg dat ik nu voor de 2de keer nauwelijks meer kan praten. Ook moet ik zo erg hoesten dat ik er van moet overgeven en de klonten slijm dan naar buiten komen (kleur geel) Advies huisarts telkens: 2 weken niet praten en goed rust houden.

Vorige keer had ik al gevraagd naar de nasonex neuspray maar vond zei niet nodig.
Deze heb ik jaren lang gebruikt en omdat ik nu ontzettend veel slijm blijf houden leek me dit een logische volgende stap. Maar tevergeefs van de huisarts. Ik moest maar gewoon een zoutoplossing halen bij de drogist.

Mij lijkt het verstandig weer een verwijzing naar de longarts te vragen.
Heeft u een advies voor me?

Login of registreer om te reageren
30-10-2018 om 10:07 uur

Beste chantalw1987

Wat vervelend dat je astma niet goed onder controle is. Wij kunnen niet goed beoordelen of een verwijzing naar de longarts nodig is. Maar als dit voor jou een meerwaarde heeft dan zou ik die verwijzing vragen. Als de huisarts dit niet nodig vindt dan zou ik met haar bespreken waar je tegen aanloopt in de behandeling en waar je, je mogelijk niet gehoord voelt. Neusklachten kunnen invloed hebben op de keel en de onderste luchtwegen. De heesheid komt waarschijnlijk van de seretide. Voldoende rust nemen is zeker belangrijk maar niet praten lijkt me niet haalbaar met een jong gezin. Maak eventueel een dubbele afspraak zodat de arts voldoende tijd heeft. Ook kun je de advieslijn bellen, mogelijk hebben wij nog aanvullende informatie( 0900-2272596).

Met vriendelijke groet,
advieslijn

Login of registreer om te reageren