Ventolin gekregen, werkt goed, maar soms nog steeds astma aanvallen, hoort dit?

21-10-2018 om 13:26 uur

Twee weken terug kreeg mijn huisarts groot vermoeden dat ik astma heb. Nu over 2 weken afspraak bij de longarts maar heb van de huisarts wel ventolin alvast meegekregen tegen de benauwdheid. Als ik ventolin neem wanneer ik benauwd ben merk ik al duidelijk verschil. Veel minder last van slijm en hoesten, geen brandende keel meer, minder benauwd, etc. Ik heb persoonlijk bij inspanning het meeste last van mijn (waarschijnlijke) astma. Tijdens hockeytrainingen merk ik nu wel verschil en heb ik tijdens de training geen last van aanvallen gehad sindsdien. Aangezien deze wedstrijden nog intensiever dan de trainingen zijn, krijg ik helaas nu wel nog steeds bij iedere wedstrijd een aanval, ondanks de ventolin.
Is dit normaal dat je met medicijnen alsnog een aanval kan uitlokken en is dit een teken / zegt mijn lichaam eigenlijk mijn sportwedstrijden niet aan te kunnen? Of kan het ook zo zijn dat de dosering van de ventolin te laag is (200)? Of zou ik andere soort medicijnen erbij moeten krijgen zodat ik wel weer normaal kan sporten? Zelf ben ik hier nog niet bekend in. Ook heb ik komende tijd voordat ik bij de longarts mijn afspraak heb nog wel een aantal wedstrijden maar twijfel of ik deze nog durf en zal gaan doen? Ik weet dat sporten juist goed is maar ik heb tot nu toe iedere wedstrijd een aanval gehad en voel mij de dag daarna dan ook nog erg zwak / brak / vermoeid?

Login of registreer om te reageren
21-10-2018 om 13:40 uur

Ventolin is een luchtwegverwijder en helpt tegen de benauwdheid maar pakt de oorzaak niet aan. Daarvoor heb je een ontstekingsremmer nodig maar dan willen ze waarschijnlijk eerst zeker weten dat je astma hebt. Als die ontstekingsremmer goed werkt, heb je als het goed is minder ventolin nodig. Misschien kan je een deel van een wedstrijd spelen tot die tijd?

Login of registreer om te reageren
21-10-2018 om 19:14 uur

Dankjewel voor je uitleg :). Is het dan zo dat je met een ontstekingsremmer geen aanvallen meer kan krijgen of nogsteeds maar dan veel minder snel? En ja over die wedstrijd twijfel ik nog, aangezien ik bij de eerste vijf tot tien minuten al gelijk heel erg benauwd word, ondanks dat ik mijn conditie probeer te verbeteren (heb alleen nooit het gevoel dat die beter wordt). Is het dan nog steeds verstandig ?

Login of registreer om te reageren
21-10-2018 om 19:14 uur

Dankjewel voor je uitleg :). Is het dan zo dat je met een ontstekingsremmer geen aanvallen meer kan krijgen of nogsteeds maar dan veel minder snel? En ja over die wedstrijd twijfel ik nog, aangezien ik bij de eerste vijf tot tien minuten al gelijk heel erg benauwd word, ondanks dat ik mijn conditie probeer te verbeteren (heb alleen nooit het gevoel dat die beter wordt). Is het dan nog steeds verstandig ? @Daantje

Login of registreer om te reageren