Provocatietest goed, toch klachten

19-10-2018 om 14:32 uur

Dag allen,

Ongeveer 10 jaar geleden vertelde een ha in opleiding mij dat ik Gastric Astma heb. Omdat ik vooral de laatste 1-2 jaar veel last heb van geuren, parfum, rook en noem maar op, vond mijn ha het belangrijk om maar eens naar een longarts te gaan. Vanmiddag een methacholine provocatietest gehad. Niets aan de hand, alles goed, nergens last van. Maar zodra ik in de buurt ben van parfum etc. begin ik te hoesten en voelt het of alles dicht gaat zitten, raar.
Maandag wordt er nog een scan gemaakt, op een scan van vorig jaar i.v.m. een longontsteking was volgens de longarts duidelijk iets te zien naar wat ik begreep op astma wees.

Hoe dan ook, komt het vaker voor dat de provocatietest goed is en dat je toch ontzettend veel last van geuren kunt hebben?

Ik zie graag jullie reacties.

Groet, Hinke (Hiske)

Login of registreer om te reageren
19-10-2018 om 19:26 uur

Gebruik je al medicatie? Als je ontstekingsremmers gebruikt valt een provocatietest vaak anders uit omdat je longen al beschermd zijn.

Login of registreer om te reageren
19-10-2018 om 19:40 uur

Ik sluit me bij Daantje aan. Ik heb dit ook gehad afgelopen jaar. Bij mij is er uiteindelijk wel duidelijk astma vastgesteld op basis van mijn verhaal en mijn voorgeschiedenis, en er is overduidelijk inspanningsastma uit gekomen. Ik gebruik al jaren een ontstekingsremmer.

Login of registreer om te reageren
19-10-2018 om 20:26 uur

Ik gebruik al bijna 10 jaar Flixotide en bij inspanning Ventolin. En heel zelden Serevent. Maandag dus een scan en dan 30 oktober weer naar de longarts, ik wacht af.

En heel erg bedankt voor jullie reactie, fijn!!

Login of registreer om te reageren
01-11-2018 om 08:12 uur

Dinsdag bij de longarts geweest. Het is nu wel eindelijk bevestigd dat ik astma heb, de medicatie die ik nu gebruik is prima. Fijn om te horen dat mijn ha dat dus al jaren goed heeft geregeld.
Een verklaring voor mijn klachten wat betreft mijn reactie op allerlei luchtjes etc, is er niet echt. Mijn longen reageren niet op die prikkels. Iets wat ik zelf ook al dacht omdat ik het niet echt benauwd krijg in die zin dat ik ventolin moet gebruiken. Ik heb dat wel geprobeerd maar dat hielp niets en dat lijkt nu logisch. Ventolin heb ik wel nodig bij inspanning (bijv. fietsen) en als ik last van mijn maag heb, dan werkt het ook goed.
Om toch te proberen iets aan mijn overgevoeligheid voor geuren te doen heb ik nu montelukast meegekregen om te proberen. Ik zit vandaag dan ook wat zweverig achter het toetsenbord :-) maar dat gaat vast snel over. Ik zag op dit forum dat er meer mensen zijn die dit gebruiken of hebben gebruikt en er goede ervaringen mee hebben, dus ik ben heel erg benieuwd. Het is mij ondertussen wel duidelijk dat astma in heel veel vormen en soorten voorkomt en iedereen verschillende reageert op dingen.

Groet, Hinke.

Login of registreer om te reageren
01-11-2018 om 09:54 uur

Hoi Hiske, ik heb allergisch astma en ik reageer ook op bepaalde geuren. Als ik CIF douchespray gebruik heb ik geen last, maar bij Antikal of Ajax verschrikkelijk. Dan krijg ik enorme hoestbuien tot bijna overgevens toe.
Ik gebruik nu sinds 5 weken Montelukast en na 2 uur ging mijn neus al open. Ik moest steeds vaker Ventolin nemen en in die 5 weken niet één keer meer. Ik heb veel meer lucht gekregen. De eerste week is even doorbijten, ik kreeg na 4 dagen keelpijn, maar dat ging na een dag weer over. Het zweverige gevoel had ik ook, soms nog weleens, maar niet hinderlijk verder. Ik droom wel heel beeldend. En word smorgens heel moeizaam wakker. Maar dit vind ik geen ernstige bijwerkingen.

Login of registreer om te reageren
01-11-2018 om 11:18 uur

Hallo,
Ik slik sinds 2 jaar montelukast en het is echt mijn wondermiddel. Als ik het een paar dagen vergeet kan ik bij voorbaat al een afspraak maken bij de huisarts voor anti biotica en of prednison!

Login of registreer om te reageren
01-11-2018 om 13:04 uur

Ik slik al jaren en jaren Singulair en doe het er goed op. Zonder blijf ik vreselijk hoesten.

Neem je het wel 's avonds in?

Login of registreer om te reageren
01-11-2018 om 16:01 uur

@Daantje, ik neem het halverwege de ochtend in. Ik heb juist de meeste klachten overdag en vrijwel nooit s'nachts. Maar van slaperigheid overdag heb ik totaal geen last van gehad.

Login of registreer om te reageren
01-11-2018 om 16:21 uur

@Thirza Ik neem het 's avonds in op aanraden van de arts. Het moet 1 uur voor de maaltijd of 2 uur erna en door de slaperigheid val ik sneller in slaap:P
Ik gebruik het nu ruim een half jaar en heb daardoor minder aanvallen:D

Login of registreer om te reageren
02-11-2018 om 16:57 uur

Dank voor jullie reacties. Van slaperigheid heb ik gelukkig (nog) geen last en het zweverige is ook al aardig weg. Wel zit nu juist mijn neus sinds gistermorgen dicht, Dymista lijkt daar nu even geen invloed op te hebben. Misschien een reactie op het voor mij nieuwe medicijn? Het lijkt op verkouden maar ik voel me niet ziek. Vanmorgen bijna anderhalf uur in de tuin aan het werk geweest, wel met ventolin maar dat is normaal. Ik neem de Montelukast 's avonds ongeveer 1 tot 1 1/5 uur voor ik ga slapen.
Ik zet gewoon nog even door :)

Login of registreer om te reageren