Herstel na een ruiterembolie

12-10-2018 om 23:24 uur

Na een eerdere uitgebreide trombose in linkerbeen zonder uitlokkende factor maak ik nu 5 jaar later (augustus '18) alweer een uitgebreide trombose door , dit keer in rechterbeen. Waarbij alweer geen uitlokkende factor kon worden vastgesteld.

Tevens werd er een ruiterembolie vastgesteld, met uitbreiding in de segmentaire en subsegmentaire pulmonale arteriën van beide longen, meest uitgesproken in de ReOK. Wigvormig perfusiedefect anterieur in de LiBK.

Ondertussen 2 maanden thuis na vaststelling en opname/behandeling in ziekenhuis, waarbij druk op de borst, pijnlijke ribben, hoesten, ademnood, hartkloppingen, duizeligheid en hoofdpijn mijn voornaamste klachten zijn. Bij de minste inspanning tevens last van een erge vermoeidheid. Ik ben ingesteld op Xarelto en recent kinesitherapie 1x per week opgestart.

Na 2 maanden zijn mijn klachten nog steeds erg aanwezig. Ik dacht dat het herstel wel vlotter zou lopen. Ik word er stilaan moedeloos van. Hoe ziet u het herstel bij patiënten met een vergelijkbare pathologie?

In tegenstelling tot mijn eerdere trombose (controle na 3 maanden), dien ik nu pas na 6 maanden op controle te gaan. Is dit standaard bij een ruiterembolie? En heeft het zin om al vroeger bij een longarts langs te gaan met mijn klachten ?

Hartelijk dank voor uw tijd en antwoord!

Mvg

Msch

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
29-10-2018 om 08:57 uur

De herstelfase na longembolieën kan lang duren, vaak vele maanden. Het is niet alleen de longfunctie die moet herstellen, maar ook de conditie die altijd afneemt in zo'n periode. Als er echt geen stijgende lijn waarneembaar is, zou ik inderdaad eerder op controle gaan bij uw longarts.

Login of registreer om te reageren