Hallo, ook ik wil me ff voorstellen.

12-10-2018 om 17:43 uur

Ik ben Marco,

48 jaar en heb gisteren na een longfoto te horen gekregen dat ik COPD longemfyseen heb. Aan de ene kant opgelucht omdat ik bang was voor de K ziekte. Na een nacht van gepieker en vandaag veel hierover gelezen te hebben komt het allemaal wel rauw op mijn dak. Rook al enkele jaren niet meer, wat waarschijnlijk wel de oorzaak hier van is.
Voor mijn gevoel, en zover ik terug kan kijken is dit al enkele jaren aan de gang. Ik vermoed 8 jaar, ben toen gestopt met roken omdat ik voelde dat ik kortademig werd. Eigenlijk ben ik nooit vooruit gegaan na het stoppen met roken. Heb lang gedacht dat het kwam omdat ik zwaarder werd en niets aan mijn conditie deed.
Vanwege mijn verkoudheid kwam ik er achter, moest zo hoesten dat ik erin bleef en flauw viel, mijn zoon zat erbij en was zich dood geschrokken. Als gevolg van dit naar de dokter gegaan.

Nu is COPD vastgesteld, een longfunctietest moet bepalen in welke fase ik zit. Ben nu nog verkouden en ga dit doen als ik beter ben.

Fijn om hier een en ander te kunnen delen met lotgenoten, en te lezen hoe anderen hier mee om gaan.

Groetjes.

Login of registreer om te reageren
12-10-2018 om 21:08 uur

Welkom hier,dat moet je even verwerken zo'n diagnose, valt niet mee.
Hopelijk valt de fase nog mee waarin je zit en het kan soms lang stabiel blijven, vooral omdat je al gestopt bent en als je ook nog in beweging blijft ben je goed bezig.

Ik heb ook copd4 en astma , en je kunt hiet veel lezen en schrijven of vragen.
Beterschap met de verkoudheid en groetjes

Login of registreer om te reageren
13-10-2018 om 11:15 uur

Welkom Marco, het is idd schrikken. Had ik ook, nooit gedacht.

Login of registreer om te reageren
13-10-2018 om 13:14 uur

Welkom Marco,
Ook ik (COPD2 als gevolg van roken) was moeilijk in beweging te krijgen. Zeg maar gerust helemaal niet.
Uiteindelijk heb ik me via een verwijzing van de huisarts, aangemeld bij de COPD-fysio om zo bij wijze van ingebouwde zelfdiscipline me te dwingen 2x in de week onder begeleiding te sporten.
Tot mijn stomme verbazing ben ik daardoor vrij snel redelijk opgeknapt. Niet dat ik me nu voel als een jonge hond maar aanzienlijk energieker dan eerst.
Misschien een tip om dit eens met je huisarts te overleggen.

Niet dan dit relaas je zou verhinderen om zelf tot actie over te gaan. Beginnen met een blokje om en zo verder opbouwen.

Login of registreer om te reageren
13-10-2018 om 14:35 uur

2 maanden geleden al een hond, naja hondje genomen zodat ik verplicht aan de wandel moet. Gaat goed, gemiddeld 5000 stappen per dag. Betreft een Jack Russel, ze is super lief.

Login of registreer om te reageren
13-10-2018 om 14:50 uur
Reactie op Ko1969

2 maanden geleden al een hond, naja hondje genomen zodat ik verplicht aan de wandel moet. Gaat goed, gemiddeld 5000 stappen per dag. Betreft een Jack Russel, ze is super lief.

Ja! Dat advies kreeg ik ook.
Alleen moet je dan iets met honden hebben en dat heb ik dus totaal niet. Iets uit het verleden en trauma's en zo. Ook regen (ook al schijnt tegenwoordig altijd de zon) reken ik niet tot mijn beste dingen.
Maar 5000 stappen is idd. een goed begin. Moet eigenlijk naar minstens 10.000 p/d.
Ik heb n.a.v. mijn sporten me zo'n sporthorloge cadeau gedaan met van alles en nog wat erop. Stappenteller, hartslagmeter, saturatiemeter, bloeddrukmeter, caloriemeter en zelfs telefoon. De telefoon gebruik ik niet want Bluetooth en dat vreet stroom. Wel een leuke gadget.

Login of registreer om te reageren
13-10-2018 om 18:00 uur

Leuk kadootje. Een hond moet je wel leuk vinden inderdaad.
Voordeel is wel dat je verplicht de deur uit moet.
Bedankt voor jullie reacties.

Login of registreer om te reageren
31-10-2018 om 18:01 uur

Ondertussen vandaag een longfuntietest gedaan, blijkt dat ik al in goldfase 3 zit. Ben best wel geschrokken, ik hoop dat het allemaal niet te laat is.

Krijg morgen een puf, 1 x daags puffen. Welke weet ik nog niet.
Is het verstandig om eventueel nog naar een longarts te gaan? Volgens de HA wordt je hier niet veel wijzer van.

Desperate.

Login of registreer om te reageren
31-10-2018 om 18:07 uur

Hoi ko 1969
Eigenlijk kun je best bij de huisarts behandeld worden er zijn artsen die heel veel know How hebben en de lijnen zijn wat korter en sneller. Ik denk dat de huisarts je wel door zal sturen wanneer dat noodzakelijk is. Je kunt het natuurlijk ook ter sprake brengen en het overleg aan gaan. Vergis je niet in de acceptatie van deze nare ziekte en het leren er mee om te gaan, als ik in jouw schoenen stond zou ik een revalidatietraject aanvragen die je in deze fase en jouw situatie veel voor jou Jan toevoegen.
Veel sterkte en succes

Login of registreer om te reageren
31-10-2018 om 20:23 uur

Hoi Ko1969.
Ik lees dit alles voor het eerst en mijn 1e gedachte was dat je op een longfoto geen COPD kunt zien.
Doorgelezen en zie dat je COPD 3 geblazen hebt.
Ik zou absoluut een verwijzing naar een longarts vragen!! Die kan aanvullend onderzoek doen wat ik zeer belangrijk voor je vind!! Diffusie test en eventueel een fietstest. Ik raad je ook aan COPD fysio te gaan doen!
Dat je morgen pas gaat puffen vind ik raar. Waarom niet gelijk? En waarom maar 1 en waarom weet je niet welke? Ik vind dat je niet optimaal bent onderzocht en voorgelicht.

Login of registreer om te reageren
31-10-2018 om 21:23 uur

Bedankt voor jullie reacties, puf was niet op voorraad bij de apotheek, laat het ff over me heen komen, ik ga zeker ff alle opties doornemen bij de ha.

Login of registreer om te reageren