Waarom 16 uur per dag zuurstof?

12-10-2018 om 16:18 uur

Ik heb copd. Ik heb in maart met een virale longontsteking in het ziekenhuis gelegen. Mijn saturatie bij opname was 92.Ik kreeg zuurstof toegediend. Ik moest na 2 weken proberen de zuurstof af te bouwen. Ik werd naar herstelplek gestuurd zonder zuurstof. Die vonden mijn saturatie te laag. Dus weer terug naar het ziekenhuis. Ik ben met zuurstof weer weggegaan. Ik heb geen advies gekregen over het gebruik van de zuurstof en heb op eigen houtje de zuurstof helemaal afgebouwd. Saturatie was 's nachts 90 en overdag in rust 93. Ik gebruikte wel zuurstof tijdens fysiotherapie. En na intensief bezig zijn ( bv. tuinieren) gebruikte ik even 1 liter zuurstof. De longarts zegt dat dit geen zin heeft.. Ik moet 16 uur per dag zuurstof gebruiken. Ik heb nu 's nachts saturatie 94 en overdag in rust 91. Als ik 's morgens wat ga doen zakt de saturatie naar rond de 80 en ik ben nu overdag nog benauwder. Waarom is 16 uur zuurstof per dag beter?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
15-10-2018 om 07:57 uur

Zuurstof gebruik je om je hart en hersenen te beschermen tegen zuurstof tekort
Afhankelijk van je longfunctie bekijken we wat een haalbare en acceptabele zuurstof grens is voor iemand
Bij inspanning, en niet na inspanning, heeft je lichaam veel zuurstof verbruik en dus mogelijk tekort. Juist dan is de zuurstof nodig. Nachtelijk kan het ook wat lager uitvallen en is zuurstof nodig.
Nachtelijk zuurstof en overdag bij inspanning. Bij iedere inspanning. Eten kan ook inspannend zijn.
In rust op de bank bij saturatie boven de 91-92% is meestal niet nodig.
Hiermee zit je snel aan 16 uur per dag.

Login of registreer om te reageren