Saturatie meter

02-10-2018 om 08:44 uur

Dat ik verleden jaar in het ziekenhuis lag, vroeg ik aan de fysio of het handig is zo'n meter te hebben. Zij zei van niet. Maar is dat ook zo? Word je er niet gek van als het te laag is. Vraag me af of het wel handig is. Wat vinden jullie?

Login of registreer om te reageren
02-10-2018 om 09:09 uur

Ik heb ook zo'n metertje aangeschaft op een Chinese site. Kost geen drol. Rond de 10 dollar en dan komen ze het nog aan je voordeur brengen ook. In Nederland durven ze voor hetzelfde apparaat het tienvoudige te vragen. Voor zo'n Chinese prijs kun je je geen buil vallen.
Ik heb 'm samen met mijn Chinese bloeddrukmeter getest en vergeleken bij de huisarts en deze Chinese metertjes slaagde glansrijk voor de test: Geen grote afwijkingen bij 3x testen.

Het nut van die dingen is hetzelfde als voor medici. Ze geven informatie. Niet meer en niet minder.
Wat je vervolgens met die informatie doet, ligt volledig in je eigen hand. Je kunt je er over opwinden (de bloeddrukmeter zal dan een stijging aangeven!) of je kunt googlen wat die cijfertjes betekenen.
Op de sportfysio komt de fysiomeneer ook om de haverklap je zuurstof en hartritme controleren.

Zelfs hier op deze site lopen draadjes met wat die informatie betekend.
'is eigenlijk heel simpel: Als de zuurstof te laag is (bv -90) dan is het best om even te rusten. Idem als de hartslag te hoog is (+120). Ofschoon die waarden bij iedereen anders kunnen liggen.

Als je zo'n zuurstofmetertje wilt hebben dan zou ik het niet laten.

Login of registreer om te reageren
02-10-2018 om 09:45 uur

Ik heb er ook 1 van meditech,ook een goedkope maar die van mij is niet zo precies, ik gebruik hem of haar alleen als ik twijfel bij ziekte e.d.
Verder ligt ie in de kast, te vaak gebruiken moet ook niet want saturatie alleen zegt niet alles,t gaat erom hoe je je voelt.
En ik word niet gek als de saturatie te laag is maar neem dan een pauze en dan stijgt het meestal wel weer, behalve bij ziek zijn dan wil t nog wel eens laag blijven maar ik voel mij er niet angstig door gelukkig.

Login of registreer om te reageren
02-10-2018 om 15:08 uur

Ik heb een saturatiemeter gekregen om te gebruiken tijdens de trainingen van mijn kinesist, in Nederland is dat een fysiotherapeut. Ik moet tijdens de cardiotraining altijd mijn saturatie en hartslag in de gaten houden, dat is zo in afspraak met de longarts.
Ik heb zelf ook een saturatiemeter gekocht bij de Lidl, en die was helemaal niet duur.
Beide meters meten hetzelfde resultaat, en ik heb ze ook al bij mijn arts vergeleken, en ook daar is het resultaat hetzelfde.
Wat ik wel merk is dat de meting niet correct is als ik koude handen heb.

Login of registreer om te reageren
02-10-2018 om 15:32 uur
Reactie op IlseB

Wat ik wel merk is dat de meting niet correct is als ik koude handen heb.

Yep! Da's wel een dingetje om op te letten.
Dus niet gebruiken onder het ijsjes eten.

Login of registreer om te reageren
03-10-2018 om 08:18 uur

@Anna50
Waar zo'n saturatiemeter al niet goed voor is...............

Login of registreer om te reageren