Meerdere CT scans in een jaar.

30-09-2018 om 13:33 uur

Door verandering van zhuis kreeg ik een nieuwe longarts.
Via de oude longarts kreeg ik ivm afsluiting longonderzoek de 3e en laatste long CT in januari 2018.
Oude nodes in de longen waren niet gegroeid,eind goed, al goed.
In mei 2018 startte de nieuwe longarts een uitgebreid longonderzoek ivm mijn verslechterde ademhaling.
05-06-2018 thoraxfoto longen.
25-06-2018 thoraxfoto cardiologie ivm hartritmestoornis.
24-07-2018 CT scan longen, nwe longarts, uitslag rechterbovenkwab een onrechtmatigheid 9 mm.
10-08-2018 CT + PET scan longen ivm rechterbovenkwab, uitslag onregelmatigheid verkleurderood
23-08-2018 CT scan + Biopt rechterbovenkwab. Uitslag geen maligniteit. kleine klaplong.
23-08-2018 2× Thoraxfoto herstel klaplong, eind goed al goed.

Vraag: Nu heeft de longarts opnieuw een CT scan longen gepland op 29-11-2018 -controle r.long.
Bovendien in een ziekenhuis elders, cardiologie, op 15-11-2018 een CT scan hart ivm met eventuele
ablatie hartvenen ivm ritmestoornis.
Ik ben 72 jaar.
Wordt/is het met al die CT scans binnen 1 jaar niet te veel van het goede?
Ik ga het naar de toekomst gezien niet meer vertrouwen. Benignekan maligne gaan worden.

Graag Uw mening hier omtrent.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
02-10-2018 om 07:17 uur

Beste Willem

Het is altijd een balans vinden tussen de hoeveelheid CT scans/thoraxfoto's en het risico van de stralenbelasting. Het is goed om te weten dat het risico van röntgenstralen erg klein is en dat de schadelijke effecten pas na jaren zouden kunnen komen. Na 20-30 jaar, dan bent u meer dan 90 jaar oud. Er zijn richtlijnen voor over hoe je een vlek in de longen moet vervolgen. De 3 scans van de oude longarts passen daarbij. U heeft dan daarna helaas hartritmestoornissen gekregen, een nieuwe vlek op de long en een klaplong bij de punctie. Allemaal goede redenen om opnieuw scans/thoraxfoto's te maken. Ook de nieuwe vlek in de long moet weer met CT scans worden vervolgd. Ik hoop dat ik u een beetje heb kunnen geruststellen.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen

Login of registreer om te reageren
02-10-2018 om 14:16 uur

Dag Serge,
Vriendelijk dank.
Eigenlijk komt Uw antwoord op mij over als, …. wil ik de twee euvels, de long en het hart in de gaten blijven
houden dan ontkom ik niet aan een vervolg CT onderzoek. Mijn leeftijd speelt op die positieve wijze mee dat
onverhoopt evt schadelijk vervolg (niet met zekerheid te stellen) door stralings overbelasting misschien pas komt kijken als ik een eeuw oud ga worden.
Vlgs U kan ik dus evt toekomstige CT scans gewoon ondergaan?

groet
willem46

Login of registreer om te reageren
03-10-2018 om 07:10 uur

Dag Willem,

Goed om te weten dat je hier geen vervolgvraag kunt stellen. Volgens ons heb je het antwoord goed geïnterpreteerd.

met vriendelijke groet,
Advieslijn

Login of registreer om te reageren