luchtzuiveringsapparaat

28-09-2018 om 10:47 uur

Hallo,
Ik ben een astma patiënt met daarbij zeer gevoelige luchtwegen. Bij de histaminetest reageerde ik bij de eerste druppen al erg hevig.. Ik krijg het vooral erg benauwd van chemische prikkelende geuren.
Sinds augustus ben ik geplaats in een ruimte waar een weeïge, zoete penetrante prikkelende geur hangt, veroorzaakt door projectvloerbedekking. Als ik 2 dagen in deze ruimte heb gewerkt, heb ik klachten als benauwdheid, hoesten, keelpijn en een griepgevoel. Na een aantal vrije dagen verdwijnen de klachten langzaam en ontstaan weer als ik in de ruimte werk. De klachten worden per week heviger. Als oplossing is gekozen ( zonder overleg met mij of advies van mijn longarts) om een luchtzuiveringsaparaat met verschillende filters aan te schaffen. Nadat deze een aantal weken in de ruimte had gestaan en ik geen verbetering ervaarde, kwam de fabrikant met advies om het apparaat 24 op de turbostand te laten draaien en ik er zo dicht mogelijk bij moest gaan zitten. tot nu toe merk ik weinig verschil en heb nog steeds last van de bovengenoemde klachten.
Mijn vraag is of dit apparaat wel de oplossing is bij irritatie van de luchtwegen door prikkelende geuren/ stoffen.

GerdaV

Login of registreer om te reageren
02-10-2018 om 08:27 uur

Beste GerdaV,

Wij denken dat de luchtreiniger inderdaad niet het gewenste effect geeft. Het kan wel een beetje helpen op de hoogste turbostand maar waarschijnlijk, vanwege je hoge gevoeligheid voor histamine, niet voldoende. De geur van de vloerbedekking wordt op den duur wel minder, maar dat kan even duren. Bij nieuwe materialen in een ruimte is het erg belangrijk dat er permanent extra geventileerd wordt. Ik denk dat je het minste risico loopt op klachten met een gladde vloer, bijvoorbeeld marmoleum.

Met vriendelijke groet,
advieslijn

Login of registreer om te reageren