Foster met Teller verstopt? Reactie fabrikant

21-09-2018 om 10:36 uur

Hallo allemaal,
In eerdere topics is genoemd dat de Foster met teller vaak niet helemaal opgemaakt kan worden, omdat de houder verstopt raakt, voordat de teller op nul staat.
Ik heb dit aan de fabrikant (Chiesi) gemeld, en kreeg het volgende antwoord, die ik graag met jullie deel!

Mijn melding
Ik ben een gebruiker van de foster200/6 aerosol.

Over het medicijn zelf ben ik erg tevreden, maar mij (en vele anderen) is het volgende opgevallen. Bij een houder met een teller, stopt de afgifte al vaak voor het medicijn op is. Soms bij de tellerstand 20, maar soms ook bij 40.
(ook op het longforum wordt er vaker over geschreven.) Volgens mij komt dat omdat de houder met teller niet met een sopje schoongemaakt mag worden, terwijl de houder zonder teller wel goed schoon te maken is.

Zelf gebruik ik een oude schoongemaakte houder zonder teller, als de houder met teller niet meer werkt, en bereken dan de datum waarop ik een nieuwe aerosol moet gebruiken. Voor veel medegebruikers is dat blijkbaar geen optie, omdat zij niet altijd met vaste doses werken.

Mijn vraag is of er en oplossing geboden kan worden zodat we de foster kunnen gebruiken, in de houder met een teller, zonder dat de houder al te vroeg mee stopt?

Antwoord Chiesi
Bedankt voor uw opmerking. De melding dat een Foster dosisaerosol verstopt zit, krijgen wij af en toe. Dat zijn te weinig meldingen om duidelijk te krijgen wat nu de omstandigheden zijn waardoor een dosisaerosol bij de ene gebruiker wel verstopt en bij de andere niet.

Om verstopping te voorkomen, raden wij het volgende aan:
-Inhalator altijd met het dopje erop te bewaren.
-De uitstroomopening en de binnenkant van het mondstuk wekelijks schoon te maken met een schoon droog doekje of tissue. Let op: de metalen drukhouder mag dus niet uit de inhalator worden getrokken.
-De inhalator niet te bewaren in een warme vochtige ruimte (zoals de badkamer). Vocht lijkt invloed te hebben op de mogelijkheid van verstoppen. Daarom raden wij ook af om de houder schoon te maken met water. De houder met teller, maar ook de houder zonder teller.

Een verstopping kan eventueel verholpen worden door de uitstroomopening (achterin het mondstuk) schoon te maken met een schoon droog doekje (soms zit hier witte aanslag op). Dit kan ook met een wattenstaafje gedrenkt in medische ethanol. Vaak helpt het ook om de inhalator 3 maal achter elkaar 5 seconden stevig ingedrukt te houden. De druk wordt dan dusdanig hoog, dat de verstopping wordt opgeheven. Hoe ernstiger de verstopping, hoe effectiever dit werkt.

Ik hoop dat u hiermee voldoende informatie heeft. Mocht u nog meer vragen hebben dan hoor ik dat graag.

Login of registreer om te reageren