Benauwdheid in de nacht

06-09-2018 om 17:05 uur

Dag allemaal, vijf weken geleden ben ik met spoed opgenomen doordat bij mij op vakantie longontsteking, ontstoken longvliezen en bloedvergiftiging waren geconstateerd. Week in het ziekenhuis gelegen. Thuis ruim een week bijna niets gedaan. Daarna voorzichtig weer gaan werken. Een en ander in overleg met de huisarts. Nu vijf weken verder ben ik nog steeds snel moe en heb ik pijn in mijn linkerlong. En tot overmaat van ramp wordt ik 's nachts vaak wakker en heb ik het benauwd. Inmiddels ook alweer in het ziekenhuis hiervoor onderzocht, men dacht eventueel een embolie (gelukkig niets aan de hand) uit de röntgenfoto bleek dat ik nog een rest vd ontsteking had zitten die nog niet was opgeruimd. Verder was de vermoeidheid goed te verklaren. Alleen de nachtelijke benauwdheid, daar wist niemand mij een goed antwoord op te geven. Ik slaap met mijn rugleuning flink omhoog (plat gaat niet) Is er iemand die mij een goede tip kan geven waardoor ik hier minder last van ga krijgen en ik weer eens door kan slapen.
Alvast bedankt voor jullie hulp en tips.

Login of registreer om te reageren
06-09-2018 om 17:13 uur

Hoi Lucyfer, ik weet natuurlijk niet wat voor werk je doet maar het lijkt me in elk geval wel veel te snel om weer te gaan werken! Mijn tip is eigenlijk simpel. Goed uitrusten en het meer tijd geven.

Login of registreer om te reageren
06-09-2018 om 17:16 uur

Wij hebben een eigen horecabedrijf. Dit is geen makkelijke combi. Sinds ik weer probeer te werken heb ik iedere dag goed geluisterd naar mijn lichaam. Dit was een voorwaarde vd huisarts. Ben dus altijd gelijk gestopt als ik me "minder" voelde. Dit werkt opzichte best goed. Alleen s nachts niet

Login of registreer om te reageren
06-09-2018 om 18:01 uur

Lastig. Toch kan het zo zijn dat je ongemerkt s'nachts de klappen van de dag voor je kiezen krijgt.

Login of registreer om te reageren
06-09-2018 om 18:07 uur

Stefanie! Ooh. Daar heb ik nog niet aan gedacht. Waarom een arts daar nog niet aan heeft gedacht. Dit kan ik iig wel goed proberen. Heel erg bedankt

Login of registreer om te reageren
06-09-2018 om 18:15 uur

Heb je een puffer voor de nacht? Ik raad je aan om toch overdag meer rustmomenten te pakken.

Login of registreer om te reageren
06-09-2018 om 18:21 uur

Nee, geen puffer. Meestal sta ik 20/30 minuten onder een flink warme douche, neem ik daarvoor een flinke pijnstiller zodat ik daarna goed in slaap val. Verder ben ik met alle pijnstilling gestopt vier dagen na thuiskomst. Heb er dus nog wat bewaard voor de moeilijke nachten.

Login of registreer om te reageren
06-09-2018 om 19:20 uur

Ik raad je aan een puffer te vragen bv ventolin en ik raad je af te douchen vlak voor bed tijd ivm de vele damp en vocht

Login of registreer om te reageren
06-09-2018 om 21:42 uur

@Lucyfer Vervelend dat klachten blijven, het is bekend dat herstel na zulke dingen echt tijd nodig hebben, hoe frusterend ook. Uit ervaring weet ik helaas ook dat de pijn van een longvliesontsteking heel lang kan aanblijven. Dus de pijnstilling zal daarbij zeker van belang zijn.

Maar het is fijn dat er mensen zijn die hier adviezen geven, maar persoonlijk vind ik dat je dat beter met je huisarts of longarts kan bespreken. Er zijn hier veel soorten longpatiënten, astma, copd, longonsteking, longembolie etc. Zeer ernstige longpatiënten tot milder verloop. Maar bij iedereen is ziektebeeld , beloop van ziekte en wat helpt anders. Wat voor een astmapatiënt kan helpen, kan juist averechts werken bij andere longproblemen en andersom. Meeste astma en copd patiënten hebben juist nachtelijke klachten, maar warme douche zal juist bij vele voor extra benauwdheid zorgen. Terwijl dit voor jou missschien juist wel helpt. Een puffer is misschien goed idee en standaard medicijn voor groot deel van longpatiënten, maar niet voor iedereen. Dit is helemaal afhankelijk van wat oorzaak van benauwdheid is. Zover ik begrijp heb je geen astma of copd

Valt me op dat laatste tijd meer adviezen ed worden gegeven op forum, maar iemand met bijv lichte vorm van astma, kan met medicijnen best weinig beperkingen hebben en kun je qua beperkingen ook niet vergelijken met ernstigere vormen. De een kan prima zelfstandig sporten de ander, mag echt niet zonder medische begeleiding. Dit is voor een ander moeilijk in te schatten, alleen door iemand die de ernst en medische achtergrond kent. Tips geven is altijd prima, maar laten we svp uitkijken met medisch advies of vanuitgaan dat bij diegene hetzelfde is als bij een ander...….. iedereen is anders

Hoe goed bedoeld de adviezen ook zijn, vind medisch advies echt iets voor een arts en niet iets wat wij als medepatiënten hier op het forum moeten geven.

Login of registreer om te reageren
06-09-2018 om 22:02 uur

tata ik snap wat je bedoelt maar in deze is je reactie m.i. wat overdreven / overbezorgd....

Login of registreer om te reageren
06-09-2018 om 22:27 uur

The Tata. Ik was op zoek naar wat simpele tips omdat de artsen geen antwoord hebben over hoe om te gaan en wat te doen aan de nachtelijke benauwdheid. De puffer was voor mij geen oissing werd gezegd en de douche is een goede oplossing werd er gezegd mits dit hielp natuurlijk. Het idee van stefanie, kijken dat wanneer de dag rustig verloopt en ook een verschil is in de nacht, lijkt mij heel interessant en is het uitproberen waard. Astma en dergelijke zijn niet vastgesteld. Heb wel ruim twintig jaar een pakje sigaretten per dag gerookt. Zal ook zijn sporen hebben nagelaten. Begin november heb ik de volgende afspraak bij de longarts en ben ik benieuwd wat de uitdagende zijn.

Login of registreer om te reageren