Astma verdikt

03-09-2018 om 18:07 uur

Hallo iedereen
Vandaag kreeg ik na een provocatie test met histamine te horen dat ik astma heb. Dit sloeg in als een bom ☹️.
Graag had ik een medicatie vrij leven gehad maar de longarts heeft me relvar ellipta (dagelijks) en ventolin (bij aanval) voorgeschreven. Verder hebben ze ook huisstofmijt allergie ontdekt.
Hebben jullie het gevoel dat astma je leven beperkt? Ik moet het nog wat leren aanvaarden en weet nog niet goed hoe ik ermee om moet gaan. Ook de medicatie is helemaal nieuw. In het verleden kreeg ik symbicort bij hevige bronchitis met piepen maar toen werd niet aan astma gedacht.
Alvast bedankt, groetjes Sarah (25 jaar)

Login of registreer om te reageren
03-09-2018 om 18:11 uur

Ja, mijn astma beperkt mijn leven maar inmiddels hoort het bij me en kan ik ook genieten van dingen die ik wel kan, al dan niet aangepast en als ik minder aan huis gebonden was, was ik niet gaan haken en keek ik niet zoveel mooie en interessante programma's.

Login of registreer om te reageren
03-09-2018 om 18:14 uur
Reactie op Daantje

Ja, mijn astma beperkt mijn leven maar inmiddels hoort het bij me en kan ik ook genieten van dingen die ik wel kan, al dan niet aangepast en als ik minder aan huis gebonden was, was ik niet gaan haken en keek ik niet zoveel mooie en interessante programma's.

Hoi Daantje,
Leuk dat je antwoordt. Ik heb het erg voor schilderen (gelukkig ook een rustige activiteit). Is jouw astma matig of eerder ernstig?

Login of registreer om te reageren
03-09-2018 om 18:21 uur

Ik heb ernstig astma.

Je mag er best van balen zo af en toe, dat is heel gezond denk ik. Zolang je alleen ook maar probeert om leuke dingen te zoeken die wel lukken zoals voor jou schilderen.

Login of registreer om te reageren
03-09-2018 om 18:40 uur
Reactie op Daantje

Ik heb ernstig astma

Je mag er best van balen zo af en toe, dat is heel gezond denk ik. Zolang je alleen ook maar probeert om leuke dingen te zoeken die wel lukken zoals voor jou schilderen.

Het is nog maar het begin natuurlijk. Maar het nieuws dat ik astma had maakte me best verdrietig.
Jouw positieve kijk geeft wel hoop, bedankt :)

Login of registreer om te reageren
04-09-2018 om 16:18 uur

Hey Sarah,

Heel herkenbaar, dat je er van baalt! Het is niet leuk als je te horen krijgt dat je een ziekte hebt.

Mijn astma (ernstige en moeilijk instelbare astma) beperkt me behoorlijk in mijn leven en moet hier ook dagelijks rekening mee houden. Soms dan ga ik ver over mijn grenzen heen en fluit mijn lichaam me weer terug, afgelopen week is weer zo'n week... Gelukkig heb ik veel geleerd door de jaren heen en kan ik (met aanpassingen) nog veel doen en geniet ik van alles wat ik nog kan en doe!

Mijn longen doen het goed rond de Middellandse zee, daar gaan we dan ook jaarlijks minimaal 14 dagen heen, dan kan ik even mijn "ziek zijn" vergeten en doen en laten wat ik wil, dat is zo heerlijk!
Thuis heb ik mijn leven en omgeving aangepast en vergeet vaak hoe luxe ik het heb, mijn omgeving (incl. een aantal winkels) weten dat ik ziek ben en dat ik soms hulp nodig heb, ik hoef het niet meer te vragen. Het gebeurt gewoon en dat maakt het zoveel makkelijker!
Daarnaast ben ik heel bewust op zoek gegaan naar nieuwe en andere hobby's die ik wel kan en heb ik een aantal van de bestaande hobby's moeten aanpassen, gelukkig gaat dat ook goed en kan ik hier weer vol op van genieten!

Het heeft even tijd nodig Sarah, maar als je wil is er goed te leven met astma.

Login of registreer om te reageren
04-09-2018 om 16:35 uur

Ja het beperkt mijn leven zeker. In goede tijden niet zo, maar in slechte tijden baal ik soms als een stekker omdat ik niet de dingen kan doen ik graag wil doen.
Dan lukt het me niet eens om een stukje te fietsen.
En elke ochtend en elke avond inhaleren. Je moet dankbaar zijn dat er medicatie is, dat ben ik ook! Maar soms zou je weleens alles willen loslaten. Tis niet anders.

Login of registreer om te reageren
04-09-2018 om 18:27 uur
Reactie op Thirza

Ja het beperkt mijn leven zeker. In goede tijden niet zo, maar in slechte tijden baal ik soms als een stekker omdat ik niet de dingen kan doen ik graag wil doen.
Dan lukt het me niet eens om een stukje te fietsen.
En elke ochtend en elke avond inhaleren. Je moet dankbaar zijn dat er medicatie is, dat ben ik ook! Maar soms zou je weleens alles willen loslaten. Tis niet anders.

Bedankt voor je reactie. Vanaf morgen start ik ook met de medicatie.
Het is hard om plots te horen dat je iets hebt waar je nooit meer vanaf raakt :(
Ik wens je in elk geval het beste toe.
Vele groetjes

Login of registreer om te reageren
04-09-2018 om 18:34 uur
Reactie op Marleen1984

Hey Sarah,

Heel herkenbaar, dat je er van baalt! Het is niet leuk als je te horen krijgt dat je een ziekte hebt.

Mijn astma (ernstige en moeilijk instelbare astma) beperkt me behoorlijk in mijn leven en moet hier ook dagelijks rekening mee houden. Soms dan ga ik ver over mijn grenzen heen en fluit mijn lichaam me weer terug, afgelopen week is weer zo'n week... Gelukkig heb ik veel geleerd door de jaren heen en kan ik (met aanpassingen) nog veel doen en geniet ik van alles wat ik nog kan en doe!

Mijn longen doen het goed rond de Middellandse zee, daar gaan we dan ook jaarlijks minimaal 14 dagen heen, dan kan ik even mijn "ziek zijn" vergeten en doen en laten wat ik wil, dat is zo heerlijk!
Thuis heb ik mijn leven en omgeving aangepast en vergeet vaak hoe luxe ik het heb, mijn omgeving (incl. een aantal winkels) weten dat ik ziek ben en dat ik soms hulp nodig heb, ik hoef het niet meer te vragen. Het gebeurt gewoon en dat maakt het zoveel makkelijker!
Daarnaast ben ik heel bewust op zoek gegaan naar nieuwe en andere hobby's die ik wel kan en heb ik een aantal van de bestaande hobby's moeten aanpassen, gelukkig gaat dat ook goed en kan ik hier weer vol op van genieten!

Het heeft even tijd nodig Sarah, maar als je wil is er goed te leven met astma.

Hallo Marleen

Bedankt voor je eerlijke reactie. Mijn stadium is matig (dus nog niet ernstig). Nu ga ik ook op zoektocht wat mijn prikkels zijn en in welke situaties het beter gaat.

Mag ik vragen of je makkelijk werk vindt?

In verband met hobby's zou ik graag sporten om mijn longinhoud te vergroten. Ik lees dat sporten zeer goed is voor astma patiënten.

Hopelijk kun je er geregeld tussen uit aan de Middellandse zee. Echt een prachtige streek en heerlijk weer :) ! Je woorden zijn bemoedigend en daarvoor wou ik je nog even bedanken.

Vele groetjes

Login of registreer om te reageren
04-09-2018 om 19:06 uur

Ik zou zeker aanraden om te gaan sporten of te blijven sporten of in elk geval veel te bewegen.

Login of registreer om te reageren
04-09-2018 om 19:16 uur
Reactie op Daantje

Ik zou zeker aanraden om te gaan sporten of te blijven sporten of in elk geval veel te bewegen.

Ik deed eigenlijk nooit iets van sport (daar moet ik al lang werk van maken!). Wandelen, zwemmen en fietsen vind ik leuk. Ergens dacht ik ook om begeleiding te vragen maar ik weet niet als dat duur is en of je daarvoor speciale centra moet opzoeken.

Heb jij tips @daantje?

Alvast erg bedankt

Login of registreer om te reageren