Sinds 2 maanden benauwd

30-08-2018 om 11:51 uur

Hallo allemaal,

Ik ben 21 jaar, ongeveer 75 kg en ongeveer 1,85 m lang.

Sinds 2 maanden heb ik last van benauwd die spontaan optreedt. Of ik zit of iets actiefs doe maakt in principe niet uit.

Ik heb een verleden met astma/bronchitis, maar ben hier grotendeels overheen gegroeid. Ik gebruik er ook nooit medicijnen voor.

Nou ben ik hiervoor bij de huisarts geweest (een maand geleden) en die heeft naar m'n longen geluisterd en dit zegt dat alles gewoon goed is. Ik piep ook niet (vroeger wel als ik echt last had van bronchitis).

Toch is het enorm vervelend die benauwdheid. Hieronder heb ik opgesomd wat ik ervaar:
- benauwdheid
- vermoeidheid (al jaren eigenlijk), ben dit jaar ook even overspannen geweest maar voel me nu wel weer goed
- opgeblazen gevoel boven in m'n buik

M'n conditie is de afgelopen jaren (ondanks ik dun lijk op t oog) wel verslechterd. Ik ben IT'er geworden en heb weinig lichaamsbeweging. Hier probeer ik sinds kort wat aan te veranderen door te gaan hardlopen en veel te fietsen.
Ondanks ik er redelijk dun uit zie is m'n buik wel gegroeid en heb ik grote zwembandjes.

Ik weet van mezelf dat als ik op m'n voeding let binnen de kortste keren een aantal kilo af val.

Graag hoor ik toch nog wat jullie vinden van deze klachten. Ik lees op internet symptonen die overeen komen met hartfalen (vooral ook door de vermoeidheid) maar daar wil ik nog liever niet aan denken.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groet,
Stefan

Login of registreer om te reageren
03-09-2018 om 12:22 uur

Beste Stefan,

Vervelend dat je nu al een paar maanden last hebt van benauwdheid. Als je astma hebt, is het helaas niet mogelijk er echt vanaf te komen. Astma is een ziekte waarbij je al geboren wordt met de aanleg ervoor. Heel soms lijkt het wel alsof iemand erover heen groeit, maar we weten dat op latere leeftijd de klachten dan toch vaak weer terugkomen.

We adviseren je terug te gaan naar je huisarts en je klachten nogmaals aan hem voor te leggen. Hij/zij kan onderzoek doen (longfunctietest) om te kijken of je astma toch weer ‘actief’ is. Mocht dit niet het geval zijn, dan kan de arts verder onderzoek doen om te kijken waar je klachten dan vandaan komen.

Hopelijk krijg je snel meer duidelijkheid en de juiste medicatie, zodat je je weer wat beter gaat voelen.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren