Vocht in slaapkamer

27-08-2018 om 13:04 uur

Goedemiddag,

Ik ben van plan om in de nabije toekomst een offerte aan te vragen ivm het oplossen van het vochtprobleem in ons huis, maar wegens omstandigheden gaat dit pas binnen circa een jaar kunnen gebeuren.
Ik had hierbij een vraag ivm een tijdelijke oplossing.
Ik woon in een oud herenhuis en net onder het dak is mijn slaapkamer, waar ik kleine vlekjes vocht opmerk, vooral in de hoek bovenaan en hoog op de muur (niet veel en slechts kleine vlekjes)

Mijn vraag hierbij was of het zin heeft tijdelijk een luchtontvochtiger te plaatsen in deze slaapkamer totdat we de oorzaak en het probleem zelf aanpakken?
Ik denk hierbij voornamelijk aan mijn gezondheid, het kan blijkbaar nare gevolgen hebben voor de longen en vermoeidheid en hoofdpijn met zich meebrengen.

Alvast bedankt voor de hulp!

Login of registreer om te reageren
27-08-2018 om 13:12 uur

Heb je een hygrometer en is de luchtvochtigheid echt te hoog?

Login of registreer om te reageren
27-08-2018 om 13:59 uur
Reactie op Daantje

Heb je een hygrometer en is de luchtvochtigheid echt te hoog?

Bedankt voor het antwoord! Heb het nog niet opgemeten, heb zelf geen hygrometer maar kan daar snel aan geraken, dus ga op zoek.
Maar wilt u zeggen dat wanneer de luchtvochtigheid niet te hoog is ik me geen zorgen moet maken over mijn gezondheid en de kans op longproblemen, hoofdpijn etc?
Dat ik wanneer dat het geval is deze kleine vochtplekken kan negeren?

bedankt!

Login of registreer om te reageren
27-08-2018 om 14:35 uur

Schimmel is ongezond, maar t kan prima een kleine lekkage zijn waardoor t vochtgehalte nietvte hoog is. Hygrometer dus, en schimmel weg werken

Login of registreer om te reageren
27-08-2018 om 14:47 uur

Inderdaad kan een lekkage in het dak zijn of de dakconstructie soms even de ladder op en onder de dakpannen kijken...soms helpt het al om tijdelijk een vluiniszak er onder te leggen en daar de dakpannen weer op tot het daadwerkelijke herstel van de oorzaak van de lekkage is gebeurt.

Heb je een vrijstaand huis heb je een geschakeld huis of meerderen onder één dak, hebben de buren het zelfde probleem,. van wanneer is het huis, heb je het gekocht, wanneer gekocht is het een verborgen gebrek allemaal vragen die mee er zijn. Als je een zadeldak hebt en je net onder het dak zit kan het liggen in de aansluiting van het dak en de muren. Maar ga eerst de ladder op of laat een dak inspectie uitvoeren soms is het een kwestie van alleen de dakpannen opnieuw goed laten leggen.

Kan zelfs een dakgoot probleem zijn, wanneer zijn die voor het laatst schoongemaakt, is het een zinken dakgoot loopt die over of lekt die.

Je kan het vochtigheid van de muren meten met het volgende apparaten Skandia vochtmeter en bouw vochtigheidsmeter. Het zijn allebei vochtigheidsmeters voor bouwkundige constructies.

Succes.

Login of registreer om te reageren
27-08-2018 om 15:55 uur
Reactie op Rickk
Reactie op Daantje
Heb je een hygrometer en is de luchtvochtigheid echt te hoog?

Bedankt voor het antwoord! Heb het nog niet opgemeten, heb zelf geen hygrometer maar kan daar snel aan geraken, dus ga op zoek.
Maar wilt u zeggen dat wanneer de luchtvochtigheid niet te hoog is ik me geen zorgen moet maken over mijn gezondheid en de kans op longproblemen, hoofdpijn etc?
Dat ik wanneer dat het geval is deze kleine vochtplekken kan negeren?

bedankt!

Schimmel en vochtplekken zijn niet gezond maar als de luchtvochtigheid in de ruimte niet te hoog is, is een luchtontvochtiger niet de oplossing. Dan moet je op zoek naar de oorzaak en die aanpakken voor een oplossing.

Login of registreer om te reageren