longemfyseem of toch iets anders?

24-08-2018 om 08:06 uur

Hallo,

ik ben een man van 36 jaar oud, en ik heb vorige maand een infectie in mijn rechterlong gehad (volgens de huisarts) dit is vastgesteld door naar de longen te luisteren. Ik raakte plotseling mijn stem kwijt en had last van (s'nachts) droge kriebelhoest. Ook had ik het constant het gevoel dat er iemand op mijn borstkas stond en was ik snel moe.

Hiervoor heb ik een antibiotica kuur gekregen (1 week amoxicilline) na deze week waren de klachten minder en uiteindelijk verdwenen.

op dit moment, zijn sinds een week de klachten helaas weer terug. Ik ben weer naar de huisarts geweest, en die heeft de CRP waarde gecontroleerd, die goed was. Voor de zekerheid is er in het ziekenhuis bloedonderzoek gedaan (dat was ook goed) en een longfoto gemaakt.

Op de longfoto is volgens de huisarts longemfyseem te zien, en na overleg heeft hij mij doorverwezen naar de longarts voor verder onderzoek. Na wat onderzoek van mijn kant naar wat emfyseem precies is, vind ik het moeilijk te accepteren dat dit het kan zijn, aangezien ik niet rook en lichamelijk actief ben.
De afspraak bij de longarts laat nog even op zich wachten, en ik moet zeggen dat ik me toch een beetje zorgen maak. Zou het wellicht toch niet iets anders kunnen zijn dan emfyseem? Of zal een longfunctie test dat definitief moeten uitwijzen?

Ik vind het ook raar dat als het emfyseem zou zijn, de klachten verdwenen na de antibiotica of is hier een logische verklaring voor? Zouden jullie me enigzins gerust kunnen stellen?

alvast bedankt,

Huib

Login of registreer om te reageren
24-08-2018 om 08:09 uur

ter aanvulling; ik heb van de huisarts een puffer (Airomir salbutamol) meegekregen om te proberen. Ik heb gisterenavond 2 pufjes genomen, en ik heb me de hele avond duizelig en trillerig gevoeld. Ik heb niet het gevoel dat ik niet voldoende lucht heb, maar ik heb wel een drukkend gevoel op de borst / branderig gevoel in de luchtwegen.