Kortademig na roken

21-08-2018 om 07:48 uur

Beste mensen,

Ik heb een vraagje.
Ik heb 5 jaar lang licht gerookt. (lees 5/6 per week zonder filter) En ik heb nooit ergens last van gehad.
Nu heb ik afgelopen 2 weken ineens veel meer gerookt. Het zal voor sommige rokers niets zijn maar voor mij was 3/4 per dag ineens het nieuwe normaal. Nu 2 weken later merk ik het ineens aan mijn longen. Ik ben wat kortademig en heb regelmatig dat ik een enorme tuig lucht moet nemen voordat het voelt dat mijn longen vol zijn. Dit ben ik niet gewend.

Hierdoor ben ik meteen gestopt en rook nu nog 2/3 x per maand.

Ik vroeg me af of dit gevoel nu blijvend is of dat het langzaam weg trekt (dat mijn longen even moeten herstellen van het veelvuldig roken)? Hebben anderen hier ervaring mee?

Vriendelijke groet,
A.

Login of registreer om te reageren
21-08-2018 om 08:54 uur

Ik zou maar gewoon stoppen, waarom zou je er 2 of 3 per mnd blijven roken?
Je merkt dat je benauwd ben, ja dat ligt aan het roken.
Het hoeft niet blijvend te zijn als je nu stopt, rook je door kan het blijvend worden.
Succes, denk dat die 2 a 3 per mnd weinig moeite kosten om mee te stoppen maar wel de moeite waard zijn voor je longen

Login of registreer om te reageren
21-08-2018 om 09:01 uur

Anoniem26,
Ben het met @goudvisje eens.
Waarom zou je het moeilijk maken voor jezelf en een
verslaving in stand houden met 2/3 sigaretten per maand.
Stop gewoon met roken, hoogstwaarschijnlijk is er geen blijvende
schade omdat je gewoon te jong bent.
Desnoods kun je altijd naar de huisarts gaan als je ongerust bent.

Login of registreer om te reageren
21-08-2018 om 09:16 uur

Je bent nog jong, stop ermee. Je kan het, dus die 3 sigaretjes kan je ook laten. Je zal er blij om zijn. Geloof me! :-)

Login of registreer om te reageren
21-08-2018 om 09:27 uur

Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties tot zover! Doet me inderdaad mijn gedrag heroverwegen. Ik dacht dat 2 of 3 per maand uiteindelijk niet uit zouden maken. Maar misschien ben ik dan te naïef.

Login of registreer om te reageren
21-08-2018 om 10:17 uur

Ik heb ook eens ergens gelezen dat 2/3 sigaretten per maand zoals in jouw geval nou direct tot onoverkomelijke problemen zal leiden. Maar ieder mens is anders en reageert ook anders. Misschien ben je wel allergisch voor 1 van de stofjes in de rook.
Maar natuurlijk is niet roken de beste aanpak.
Ik ben benieuwd wat de artsen hierover te zeggen hebben?

Login of registreer om te reageren