Longemfyseem laatste fase

19-08-2018 om 19:31 uur

Wanneer een patiënt longemfyseem heeft, met zuurstof thuis zit (er zijn al 2 tanken aan elkaar gekoppeld om voldoende zuurstof te krijgen. Dat is dan 5 liter per uur?!?) en bij iedere inspanning, zelfs in het gesprek buiten adem raakt, is de levensverwachting dan dagen, weken of maanden?
Extra informatie; de longen zijn niet meer instaat om voldoende zuurstof op te nemen. De patiënt is aan huis gekluisterd. Iedere inspanning zorgt dat de patiënt buiten adem raakt.

Login of registreer om te reageren
20-08-2018 om 11:56 uur

Beste Annebella88,

Hoe lang iemand nog te leven heeft met COPD, is heel moeilijk te zeggen. Dit verschilt per situatie en per persoon. Kortom we kunnen geen concreet antwoord geven op je vraag omdat het van te veel factoren afhangt.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
21-08-2018 om 09:07 uur

Bedankt voor het antwoord. Ik vind het moeilijk om te accepteren dat zo verschillend kan zijn per persoon. Ik lees ook van mensen die in hun laatste fase nog redelijk lang leven. Maar ik vraag me dan of waarom de huisarts iedere week langs komt en longarts om de 2 weken belt, als men het niet goed weet. Er is geen plan voor fysio, want iedere inspanning zou de longblaasje die nog werken kapot kunnen maken. Het gevolg is dat je conditie dan heel hard achteruit gaat. Ik hoor zoveel tegenstrijdigheden! Maar dat zal ook wel per persoon verschillen........

Login of registreer om te reageren
22-08-2018 om 08:08 uur

Beste Annebella,

Misschien kun je met je huisarts je gevoelens en emoties over je gezondheid bespreken. De huisarts kent je en kan mogelijk wel meer zeggen wat je levensverwachting is waar je ondersteuning bij kunt krijgen. Mogelijk vind je het fijn om je hart te luchten. Je huisarts zal daar alle begrip voor hebben.
Alle sterkte gewenst!

met vriendelijke groet.
advieslijn

Login of registreer om te reageren
22-08-2018 om 09:47 uur

Ik heb niet het idee dat Annebella zelf de zieke is...

Login of registreer om te reageren
22-08-2018 om 15:59 uur

Annebella schrijft, dat iedere inspanning de nog werkende longblaasjes kapot kan maken. Is dat altijd zo of enkel in de laatste fase? Ik heb zelf fase 3 en maak me nu wel zorgen over inspanning...

Login of registreer om te reageren
22-08-2018 om 16:35 uur

Beweging is altijd goed, normaal gesproken gaan daar de longblaasjes niet van kapot.
Mocht dit anders zijn, omdat je te slecht bent dan waarschuwt je arts daar echt wel voor.
Ik zit ookmin de laatste fase en nu eind van deze fase maar nooit advies gekregen om niet te bewegen, juist eerder om wel te bewegen in zoverre t lukt

Login of registreer om te reageren
22-08-2018 om 18:28 uur

Ik denk dat het mogelijk een miscommunicatie is want inspanning maakt geen longblaasjes kapot

Login of registreer om te reageren
23-08-2018 om 07:52 uur
Reactie op goudvisje

Beweging is altijd goed, normaal gesproken gaan daar de longblaasjes niet van kapot.
Mocht dit anders zijn, omdat je te slecht bent dan waarschuwt je arts daar echt wel voor.
Ik zit ookmin de laatste fase en nu eind van deze fase maar nooit advies gekregen om niet te bewegen, juist eerder om wel te bewegen in zoverre t lukt

Ik heb dit topic gelezen en gisteren kreeg ik zowat dezelfde gedachte. Kan je ook teveel bewegen als je in 4 zit? Is het wel zo goed? Allemaal vragen. Weet het af en toe niet meer. :(

Login of registreer om te reageren
23-08-2018 om 08:11 uur

@anna50,zolang je je zelf niet uitput en er vlug van hersteld, moe worden mag wel maar je moet geen roofbouw plegen.
Je moet bewegen een beetje doseren, ik zelf heb nog nooit van een longarts gehoord dat ik minder moest bewegen, wel alles rustig aan doen en tijd nemen om bij te komen.
Soms ga ik te lang door, nu even niet natuurlijk, maar dan merk ik dat ik langer moe ben en weet dit was te lang.
Het is niet zo, dat als je een keer over je grens gaat gelijk ernstige reacties krijgt.
Verder gewoon alles goed vragen aan je longarts, ook dit soort dingen.
Sterkte en houd de moed erin!

Login of registreer om te reageren
23-08-2018 om 08:19 uur

Thanks @goudvisje! Ik denk dat ik teveel doe omdat het zo goed is om te bewegen. Dat ik over de grens ga en daarom 's middags nog steeds moe en kortademig ben. Vandaag doe ik dan ook niets. :)

Login of registreer om te reageren