Behandeling longembolie

13-08-2018 om 06:59 uur

Goedendag, ik heb een vraag over mijn vader (80jaar).Gisteren naar de huisartsenpost geweest vanwege erge pijn rechterflank en diagnose is longembolie (veel kleine propjes).Nu alleen met bloedverdunners en paracetamol naar huis gestuurd en over 1 maand terugkomen. Mijn vraag is of dit nu de juiste behandeling is en of er niet meteen in het ziekenhuis iets gedaan had moeten worden (injectie) vanwege de erge pijn?Is dit gezien zijn leeftijd wel veilig?
Hartelijk dank, Paola Appelman

Login of registreer om te reageren
13-08-2018 om 14:57 uur

Hoi Paola, misschien is het handig om er bij te zetten of je vader zelfstandig (is hij alleen?) woont? Of in een zorgcentrum of zgn. aanleunwoning met beperkte thuiszorg.
Is hij verder in redelijke gezondheid, geestelijk en lichamelijk?

Login of registreer om te reageren
13-08-2018 om 15:20 uur

Mijn vader woont zelfstandig samen met mijn moeder. Hij is verder in goede gezondheid en altijd actief.De afgelopen weken was het alleen opvallend dat hij 's middags erg moe was en op de bank ging slapen en was kortademig. Afgelopen vrijdag begon echter die hevige pijn aan zijn rechter zijde.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
16-08-2018 om 13:46 uur

is er een ct scan gemaakt die de diagnose laat zien?
we checken bij bewezen longembolie op de ct scan een aantal criteria om te bepalen of iemand met pilletjes naar huis mag. Bij pijn is goede pijnstilling erg van belang. Meestal zijn pillen dan afdoende maar indien dat niet zo is dan is het goed even contact te hebben met de behandelaren. anders ligt een longontsteking op de loer.
groet

Login of registreer om te reageren