Kinkhoest/ Longfibrose IPF

09-08-2018 om 05:38 uur

Hallo, in het verleden heb ik luchtweg infecties gehad en wel eens een longontsteking.
Ongeveer 3-4 jaar geleden heb ik flinke kinkhoest gehad ondanks dat ik ben gevaccineerd toen ik kind was. Rond die periode heersde er ook Q-koorts. Omdat huisarts en zkh de diagnose te laat stelden moest ik het maar uitzieken. Dat heeft zeker 6-9 maanden geduurd. De kriebelhoestbuien waren zo erg dat ik regelmatig "out" was. Meestal was dat gelukkig in bed.
De laatste tijd merk ik dat mijn luchtwegen erg gevoelig zijn, wellicht agv het vele hoesten jaren geleden. Stof of rook inademen en zelfs verslikken geven een enorme reactie.
Bij mijn vader van 78 is enkele jaren geleden helaas de zeldzame Longfibrose IPF gediagnosteerd. Dit ook veel te laat waardoor er niets aan gedaan kan worden behalve aan conditie werken en niet ziek worden. Op dit moment is dat redelijk stabiel gelukkig.
Ik ben 52 sport 3-4x week, heb nooit gerookt en ben 10 kilo te zwaar. Ik heb een leidinggevende functie in de techniek en zit veel op kantoor. Ik denk dat ik griepjes en verkoudheden te vaak onderschat en gewoon doorwerk waardoor ik bijvoorbeeld al 2x longontsteking heb gehad. Hoewel logfibrose niet aantoonbaar genetisch overdraagbaar is ben ik als de dood dat ik door mijn gevoelige luchtwegen ooit wel in die hoek terecht kom. Kunt u mij een advies geven?

Met vriendelijke groeten Eric.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
09-08-2018 om 10:15 uur

"Gevoelige luchtwegen" komt veel voor. Vaak is het een gevolg van doorgemaakte luchtweginfecties inderdaad. Soms kan het ook een symptoom van astma zijn (komt dat misschien ook in de familie voor?).
Als longartsen testen wij deze hyperreactiviteit vaak met een histamine-provocatietest en behandelen dan met een ontstekingsremmer (inhalatiecorticosteroïd) via inhalaties.
De diagnose IPF is denk ik onwaarschijnlijk. Misschien goed om eens een eenvoudig astma-onderzoek te doen?

Login of registreer om te reageren
09-08-2018 om 11:12 uur

Geachte dokter Djamin, vriendelijk dank voor uw snelle antwoord. Astma en bronchitis komen inderdaad in de familie voor maar ik heb daar zelf nooit echt last van gehad. Ik vindt uw suggestie erg begrijpelijk en zal dit voorleggen aan mijn huisarts.

Login of registreer om te reageren