Astma, schildklier of wat?

05-08-2018 om 15:30 uur

Gedurende langere tijd heb ik aan de linkerzijde, gevoelsmatig op 1 plek in mijn long branderige dan wel zeurende / drukkende pijn. Er is een longfoto gemaakt en deze was ‘schoon’. Er waren alleen Pleurale calcificaties. Zeer klein
Ik heb bij de huisarts een spirometrie gehad en daar kwam net geen astma uit, maar beetje tegenaan
Ik heb toen flixotide gekregen en atrovent
Dat leek in begin beetje te helpen maar heb vooralsnog idee dat het niets doet.
Tegelijkertijd is er een trage schildklier ontdekt. De TSH is verhoogd maar FT4 valt weliswaar tegen de ondergrens maar nog binnen de referentiewaarden

Vanaf het moment dat ik schildklier medicatie ben gaan nemen is het slechter met mij gegaan. Met name de pijn boven omschreven nam juist toe. En daarbij veel last van extreem hoge hartslag.
Flixotide en atrovent consequent gaan gebruiken maar zero verandering

In de vakantie is het slechter geworden en moest stoppen met sporten
Ik ben zo moe. De pijn op de borst neemt toe en met name in de nacht word ik wakker met benauwdheid
Ik neem dan pufje atrovent wat beetje helpt en een Brufen en val ik in slaap
Nu ben ik daarbij ook vreselijk hees geworden. Ik hen Qvar gekregen ipv flixo. Spoel en gorgel consequent maar de heesheid alsmede de pijn en verslechterde conditie lijken alleen maar erger te worden. Ik kan na 3 weken heesheid soms nauwelijks meer praten
Ik heb 15 augustus een afspraak bij de longarts, maar ik ben zo vreselijk bang. Het laat mij niet los dat ik misschien toch een longtumor heb.
Ik weet dat heesheid zowel bij schildklier als bijwerkingen van de inhalaties zijn, maar de ernst ervan ( de heesheid en borstpijn) is beiden a specifiek en de interventies zoals spoelen, andere medicatie, thyrax ophogen lijken allemaal niet te helpen. Sterker nog mijn klachten verergeren met de dag.
Alles gaat door mij heen; stoppen met puffen?
Ik ben echt radeloos
Van zo energiek in conditie ( dagelijks sporten ) ben ik zo opeens een lopend wrak geworden die ook niet tot nauwelijks meer kan praten. Liefst alleen slapen
Hoe groot is de kans dat een tumor op een foto gemist wordt?

Ik heb zero slijmvorming. Alleen een soort van irritatie hoest en hoest bij diep ademen en hard lachen ( wat ik inmiddels niet meer zoveel doe!)
Misschien dat iemand iets zinnigs of geruststellends kan adviseren ?

Login of registreer om te reageren
06-08-2018 om 12:24 uur

Hoi Laluma, waarom kreeg je Atrovent en geen Ventolin, weet je dat? Is er een echo gemaakt van je schildklier?
Van een te snel werkende schildklier kun je je hondsberoerd voelen, w.o. kortademigheid en gejaagdheid. Dat maakt dat je je ook niet echt kunt ontspannen.
Je voelt je onzeker he? Dat kan ik heel goed begrijpen! Maar is een bezoekje aan je h.a. niet te overwegen, misschien kan hij/zij je geruststellen?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
06-08-2018 om 13:13 uur

Beste Laluma

Het probleem lijkt een toenemende ongerustheid te zijn omdat de ingestelde behandeling met de inhalatie medicatie niet helpt. Dan is er ook nog de diagnose die er eigenlijk nog niet is en waar je je zorgen om maakt en gaat invullen met de ergste dingen. Verder is er ook nog de bijwerking van heesheid die waarschijnlijk van de inhalatie medicatie komt. Het is inderdaad tijd om naar de longarts te gaan om eerst een diagnose te stellen en daarna daarop gericht en behandeling en dat daarna te evalueren. Misschien kan je bij de huisarts je toenemende ongerustheid bespreken en kan de huisarts ervoor zorgen dat de poli afspraak bij de longarts vervroegd kan worden. Als je dan eenmaal een diagnose hebt en weet waar de klachten vandaan komen zal dat waarschijnlijk een groot deel van de ongerustheid wegnemen.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts.

Login of registreer om te reageren