Nog een vraag ivm schade door asbest

05-08-2018 om 08:01 uur

beste Dokter van Wolferen,

Dankuwel voor uw reactie. u schrijft dat schade door asbest zeer klein is. Hoe bedoelt u dat, ik heb namelijk gelezen dat ook vrouwen die enkel de kleding wassen van hun echtgenoten die vroeger met asbest werkten asbestkanker hebben gekregen. Het wassen van kleding is natuurlijk een zeer kleineblootstelling in verhouding met hun echtgenoten die elke dag 8 uur lang met asbest werkten.

Heeft u een idee wat het risico is als iemand in een woning woont waar eenmalig gerenoveerd is zonder asbestsanering waarbij aanzienlijk wat asbest is vrij gekomen, en die persoon die asbestdeeltjes die daarvan in het huis bevind inademd door de Jaren heen?

Vriendelijke groet,

Bram

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
06-08-2018 om 12:54 uur

Beste Bram

Zelfs met geschreven antwoorden kan je communicatie misverstanden hebben. Naar mijn idee heb ik niet geschreven dat de schade door asbest zeer klein is, maar dat de KANS op schade door asbest zeer klein is. Ik weet niet hoe groot of klein de kans is dat asbest schade aan de longen geeft en weet ook niet of er een relatie is tussen de duur of de hoeveelheid asbestdeeltjes en de kans op schade door asbestdeeltjes. Naar mijn weten is hier geen onderzoek naar gedaan. Het voorbeeld dat u geeft van vrouwen die de werkkleding van hun man hebben gewassen en daardoor longvlieskanker hebben gekregen herken ik van een aantal patiënten die ik op de poli heb gehad. Ook ken ik een verhaal van iemand die bij opa op schoot heeft gezeten die tussen de middag in werkkleding (met asbestdeeltjes) kwam lunchen. Dus een kleine kortdurende blootstelling aan asbest kan al genoeg zijn. Aan de andere kant heb ik veel patienten op de poli die in de bouw, fabriek of als onderhoudsmonteur hebben gewerkt en vertellen dat ze regelmatig asbest hebben gezaagd zonder bescherming. Ze hebben verkalkingen op het longvlies door asbest zonder dat dit tot longvlieskanker leidt. Gelukkig krijgen de meeste mensen die aan asbest zijn blootgesteld geen longvlieskanker maar als je het wel krijgt is de schade zeer groot.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren
06-08-2018 om 16:37 uur

Toch wat tegenstrijdige antwoorden dokter en ook in dit bericht. Eerst staat er de kans is zeer klein en daarna dat u niet weet hoe groot de kans is....

Login of registreer om te reageren
Moderator
06-08-2018 om 20:53 uur

@Stefanie Dat klopt Dr. van Wolferen geeft ook aan dat hij het niet zeker weet en er naar zijn idee geen onderzoek naar is gedaan. Verder onderzoek zal dan ook verstandig zijn in deze omdat er nog te weinig over bekend is.
Ik hoop dat @Bram geholpen is helaas is er geen sluitend antwoord en zal er echt een arts bezocht moeten worden voor meer uitsluitsel want dit is voor ieder persoon anders wat de schade zou kunnen zijn.

Gwenny

Login of registreer om te reageren
06-08-2018 om 21:01 uur

Het antwoord van Dr. van Wolferen verdient misschien een aanvulling. Het onderwerp zelf is wazig, dus een simpel en kort antwoord is er niet. Kort gezegd: onderzoeken ontbreken, dus exacte informatie is er niet. Twee dingen zijn wel duidelijk: a) lang niet iedereen met astbestlongen krijgt ook daadwerkelijk longvlieskanker. En b) als er door asbest toch longvlieskanker ontstaat dan kan dat snel leiden tot een zeer zorgelijke situatie.

@Bram: de kans dat het goed gaat is dus groter dan de kans dat het fout gaat. Ik heb zelf 28 jaar lang behoorlijk veel astbeststof ingeademd in een magazijn waar het elke dag letterlijk astbest sneeuwde voordat het verboden werd. Daarna nog 25 jaar een kantoorbaan gehad. Nu COPD Gold 2 door roken, maar geen last van de astbest. Mijn longarts zegt dat hij de astbest ziet zitten maar er gebeurt verder niets. Juist vanwege de onzekerheid en de volkomen begrijpelijke angst is het belangrijk om snel een diagnose te krijgen.

Login of registreer om te reageren
06-08-2018 om 21:40 uur

Gwenny in het eerste antwoord van de LA stond dat de kans klein is.... als Bram geen nieuwe vraag had gesteld had deze aanvulling er niet gestaan. En daardoor is het tegenstrijdig geworden. Niet om de LA af te vallen maar het viel gewoon op...

Login of registreer om te reageren
Moderator
07-08-2018 om 05:22 uur

Hi

Dan wordt het antwoord denk ik verkeerd geïnterpreteerd. Het gaat namelijk over diepe ademhalingsoefeningen of die schade kunnen geven wanneer je in het verleden asbest hebt in geademt.

Login of registreer om te reageren
07-08-2018 om 15:54 uur

De antwoorden van Dr. van Wolferen roepen heel wat vragen op.
De overheid, burgers en bedrijven geven jaarlijks tientallen miljoenen euro's uit aan asbestsanering en ik lees nu dat er niet tot nauwelijks onderzoek is gedaan naar de relatie tussen de blootstelling aan asbest en bepaalde vormen van longkanker. Of ga ik nu te kort door de bocht?
Zo niet dan rijst de vraag op of er überhaupt wel een relatie is tussen asbest en kanker?
Op basis van welke onderzoeken is er dan door de overheid een heel wetgevings- en beleidstraject opgetuigd?

Login of registreer om te reageren
07-08-2018 om 16:14 uur

@balling ik heb een paar wetenschappelijke studies vluchtig gelezen en wat ik daaruit kan halen is dat het lastig is om te bepalen of asbest de oorzaak is, omdat de meeste mensen die in aanraking kwamen met asbest ook hevige rokers waren. Dat maakt het lastig, aangezien roken voorheen (en eigenlijk nog steeds) heel normaal was.
Er is wel degelijke onderzoek gedaan, alleen al via google scholar vind je artikelen. Wel zijn de meeste gedateerd en ouder dan 10 jaar, waarschijnlijk met de reden dat asbest tegenwoordig wordt verwijderd waar dat kan en het niet tot nauwelijks gebruik wordt. Wellicht dat via databanken zoals pubmed nog veel meer informatie te vinden is.
Ook zijn verschillende reviews geschreven die meerdere wetenschappelijke artikelen onder de loep nemen en waar alles in samengevat staat.

Login of registreer om te reageren
07-08-2018 om 16:24 uur

@Nickiie
Dank voor je reactie.
Je zou toch verwachten dat longartsen op een (semi) openbaar forum wat zorgvuldiger zouden zijn.
Ik zal er eens induiken.
Wat mij argwanend maakt is jouw zin: "lastig is om te bepalen of asbest de oorzaak is.................".
De overheid rolt wel meer "beleid" uit op basis van flinterdun wetenschappelijke bewijs.

Login of registreer om te reageren
07-08-2018 om 16:35 uur

Ik dacht dat asbest kanker in de longen er anders uit ziet dan bv van roken, dat is tenminste wat ik er altijd van begrepen heb. Maar ik heb er nulkommanul verstand van. Het enige wat mij opviel in deze vraag en het andere topic met deze vraag waren de tegenstrijdige antwoorden van de longarts...

Login of registreer om te reageren