verkleving long vlies en borst vlies

04-08-2018 om 22:06 uur

hallo ik heb eergisteren te horen gekregen dat ik borstvliess en longvlies verkleving heb ,hij zei oude troep dus,maar is dit een gevaarlijke situatie en waar moet ik nu op letten,is het dodelijk of iets ik ben echt een leek hierin,is er niks aan te doen volgens longarts afwachten

Login of registreer om te reageren
05-08-2018 om 07:43 uur

beste marlen,het is een ingewikkeld verhaal,maar zal het in het kort vertellen,ik heb nu inmiddels al dat ik 4 weken heel erg kuch en slijm vast heb zitten,ik heb copd/emfyseem cold3,ook hart en vaat lijden heb ik 5 x gedotterd en 5 stents in me lichaam,hernia en glaucoom,dus eigenlijk van alles,ik heb voor dit kuchen 2 weken prednisolon gehad plus amizytrine500 mg,dit sloeg niet aan,fotos gemaakt en andere onderzoekjes gehad en daar zagen ze de verkleving in long vlies en borst vlies,maar er werd me dit door de telefoon verteld omdat ik een spoedafspraak heb gehad vorige week omdat ik niet beter werd.ik weet totaal niet wat een verkleving hiervan is en inhoud,ik hoop dat iemand mij iets kan vertellen,bedankt voor je reactie

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
06-08-2018 om 12:21 uur

Een verkleving van het longvlies aan het borstvlies kan een aantal oorzaken hebben. Sommige onschuldig en sommige kunnen duiden op een ernstige aandoening. Zeker als het een nieuwe bevinding is dan moet er onderzoek gedaan worden om ernstige oorzaken uit te sluiten. Dit gebeurd meestal met CTthorax, echothorax met eventueel een punctie als er wat vocht zit. Een veel voorkomende oorzaak van een verkleving is dat het litteken weefsel is na een doorgemaakte longontsteking waar ook een longvliesontsteking bij zat. Het kan ook bij een actieve longontsteking passen waarbij er vocht zit tussen en longvlies en borstvlies. Soms kan het ook bij longkanker voorkomen. Als het er al langer zit en ook op eerdere longfoto's al te zien was dan is het een restafwijking van iets dat er vroeger gebeurt is. Dan kan het verder geen kwaad en hoeft er geen aanvullend onderzoek gedaan te worden.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren