Levensverwachting met astma

31-07-2018 om 13:18 uur

Hallo allen,

Ik heb sinds een paar jaar astma (iets waar ik nog altijd vrij kwaad om kan worden omdat het voorkomen had kunnen worden), maar de vraag die ik mij eigenlijk af en toe stel en niet direct een antwoord op kan vinden is: is je levensverwachting met astma korter?

Ik weet dat mensen met zeer zware astma uiteraard altijd een risico lopen op een fatale astma aanval, maar ik heb het meer over mensen die vrij normaal kunnen leven met hun astma door middel van medicatie/ernst van hun astma die niet zo erg is.

Is de levensverwachting algemeen gesteld gewoon lager voor iemand met astma?

Of bv ook: is er een groter risico op longproblemen tijdens een operatie onder algemene verdoving?

Login of registreer om te reageren
01-08-2018 om 08:25 uur

Hallo Lokos,

Astma is blijvend maar de levensverwachting hoeft hierdoor niet korter te zijn. Zeker wanneer de astma onder controle is en je een gezonde, sportieve manier van leven hebt. Kijk eens op bijgaande link voor meer info https://www.longfonds.nl/astma/omgaan-met-astma/leven-met-astma
Mensen met astma (maar ook andere longziekten, luchtwegklachten) lopen bij een algehele narcose niet meer risico dan anderen, mits de klachten onder controle zijn!
De longen moeten in een goede conditie zijn en de luchtwegen niet vernauwd.

Met vriendelijke groet,
Advieslijn

Login of registreer om te reageren