Longfibrose

25-07-2018 om 18:57 uur

Ik heb longfibrose en kapotte longblaasjes door de spierziekte Polymyositis. Ik slik daarvoor Mycofenolaat (Cellsept) 2000 mg. en Prednison 7,5 mg. De Prednison gaat helemaal afgebouwd worden. Mijn vraag is: kan de Mycofenolaat de longfibrose onder controle houden? Ik bedoel dat het de bindweefselvorming tegen gaat.

Groetjes, Corrie.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
26-07-2018 om 07:42 uur

dag Corrie
bij polymyositis komen verschillende ziekten van de longblaasjes voor. deze worden samengevat onder de term : interstitiele long ziekten (ILD's). een daarvan is longfibrose, daarvoor zijn maar enkele middelen beschikbaar die de fibrose wat tegengaan en daarover is voor longfibrose bij polymyositis nog te weinig bekend of ze wat doen. deze middelen worden dan eigenlijk ook (nog) niet ingezet voor deze indicatie. ik vermoed dat de longaantasting in uw geval "NSIP" zal betreffen. dat is een vreemde ontsteking die niet hetzelfde is als longfibrose maar wel tot fibrose kan leiden. het is bij NSIP zaak de ontsteking zoveel mogelijk te bestrijden om fibrose tegen te gaan. daarvoor wordt prednison gebruikt en vaak wordt er een 2e middel zoals cellsept aan toegevoegd voor een sterkere werking of om de prednison te kunnen afbouwen. er wordt dan gemonitord of het met een dergelijke behandeling lukt de fibrose te voorkomen. Ook voor andere ILD's wordt bij polymyositis een dergelijke aanpak vaak gehanteerd. als u nog meer informatie nodig heeft adviseer ik u dit te ebspreken met uw behandelend longarts of reumatoloog.

Login of registreer om te reageren