Astma en hormonen

20-07-2018 om 08:33 uur

Hallo,

Ik ben 32 jaar, 1.5 jaar geleden bevallen van mijn eerste kind en 6 maanden later uit het niets astma gekregen. Ik heb ook al heel mijn leven een huisstofmijtallergie, maar nooit last van gehad.
Ondertussen dus meer dan een jaar verder, en ik ben nog niet wijzer geworden wat de oorzaak van mijn astma betreft.
Ik had na mijn bevalling zeer veel last van emotionele buien, dus mijn hormonen lagen flink overhoop. Daarna ben ik met de pil begonnen en niet lang daarna is de astma begonnen. Meteen weer met de pil gestopt, maar de astma blijft.
Ik vraag me dus af of het hormonaal zou kunnen zijn (dat kan volgens de longarts). Volgens hem is huisstofmijt ook seizoensgebonden en zou ik het meer in de wintermaanden moeten hebben, wat dus niet het geval is want ik heb het continu.
Is er iemand die het verband tussen astma en hormonen herkent en zo ja, waar kan je terecht voor onderzoek hiernaar?

Login of registreer om te reageren
20-07-2018 om 09:12 uur

Ik herken het verband tussen hormonen en astma. Ik heb wel mijn hele leven al last van astma maar in mijn pubertijd was de astma erger geworden, toen ik zwanger was van mijn kinderen idemdito en nu ben ik in de overgng en is mijn astma weer heel erg. Ik heb dit ook wel eens overlegd met de longarts hierovr en hij zei dat hormonen wel iets zouden kunnen doen met je astma.

Waar je terecht kan voor onderzoek hiernaar weet ik niet.

Ik heb oa ook een huisstofmijt allergie en in de wintermaanden heb ik wel meer last ervan. Huisstofmijt gedijt goed op vocht daardoor neemt de huisstofmijt toe in het najaar. Maar huisstofmijt is nooit helemaal weg te krijgen uit je huis dus ook niet in de zomermaanden.
Je huis saneren zou wel goed kunnen helpen tegen huisstofmijtallergie.

Login of registreer om te reageren
22-07-2018 om 20:48 uur

Hoi! Ik heb ook meer last gekregen in de pubertijd en na mijn zwangerschap. Ook periodes in de cyclus meer last. Wel altijd al astma, maar het is steeds een gradatie erger geworden. Ik heb veel baat bij supplementen om de hormoonhuishouding te reguleren. Succes!

Login of registreer om te reageren
21-08-2018 om 18:57 uur

Ik zit in de overgang en sinds die tijd ontwikkeling van allergieën en astma

Login of registreer om te reageren
22-08-2018 om 18:12 uur

Ik heb ernstig astma (oa). Steeds een gradatie erger geworden na puberteit, rommelen met de pil en zwangerschap. Tip: hormoonhuishouding op orde krijgen met supplementen. Gr.

Login of registreer om te reageren
29-10-2018 om 07:55 uur

Interessant! Sinds vorige week is officieel niet-allergische astma bij me vastgesteld na een jaar hoesten. En ik vermoed dat ik in de overgang ben. Wat voor supplementen slikken jullie?

Login of registreer om te reageren