longfunctie

18-07-2018 om 12:26 uur

Ik heb bij de huisarts een longfunctie gedaan en daar kwam Gold 2 uit. Vroeger werd dat altijd in % uitgedrukt. Hoeveel % is gold 2. De huisarts kon het eigenlijk niet zeggen. 15 jaar terug was het bij de longarts 43%. Bij de longarts kom ik al 15 jaar niet meer. Ik begrijp van de huisarts dat er weer een nieuwe standaard is. Erg verwarrend allemaal.

Login of registreer om te reageren
18-07-2018 om 13:23 uur

Als hij gold 2 heeft aangegeven zal hij ook een % moeten kunnen aangeven anders kom je niet tot de 2 conclusie...

Login of registreer om te reageren
18-07-2018 om 13:34 uur

Je kunt op basis van 1 longfunctie-uitslag geen diagnose COPD afgeven, zei mijn longarts. Dat etiket wordt te snel opgeplakt. Het antwoord van de huisarts vind ik opmerkelijk. Hij zit toch met die uitslag voor zijn neus?

Login of registreer om te reageren
18-07-2018 om 13:50 uur

Das ook nog ns zo Thirza ik vind het ook vreemd

Login of registreer om te reageren
18-07-2018 om 13:52 uur

Die nieuwe standaard waar je huisarts het over heeft is A tm D maar dat heeft o.a. betrekking op de aantallen longaanvallen. De % aanduidingen zijn er nogsteeds.

Login of registreer om te reageren
18-07-2018 om 22:20 uur

Vanaf mijn 4 e jaar werd altijd de naam astma gegeven, ik denk dat copd toen nog niet bestond. Ik vind het frustrerend dat niemand een uitslag weet betreffende de correlatie gold en %. Het is niet de eerste longfunctie die ik heb gedaan maar ook daar werd er geen uitslag gedaan betreffende het percentage. Krijg de indruk dat iedereen een beetje huiverig is om hierover uitspraak te doen. Zal nog eens met de huisarts gaan praten

Login of registreer om te reageren
19-07-2018 om 06:14 uur
Reactie op Stefanie

Die nieuwe standaard waar je huisarts het over heeft is A tm D maar dat heeft o.a. betrekking op de aantallen longaanvallen. De % aanduidingen zijn er nogsteeds.

Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap het niet helemaal. Ik kreeg de uitslag copd gold D. Maar ik had toen geen longaanvallen gehad. 32 %

Login of registreer om te reageren
19-07-2018 om 06:47 uur

Heeft ook met het risico te maken. Het is een combi van factoren

Login of registreer om te reageren
19-07-2018 om 08:38 uur

En zo wordt een aandoening teruggebracht tot een bureaucratisch fenomeen waarin als tijdverdrijf van de betrokkenen de regels voortdurend worden veranderd zodat niemand uiteindelijk meer weet waar die aan toe is en de regelneven vrij spel hebben.

Login of registreer om te reageren
19-07-2018 om 11:35 uur

Mij maakt het eerlijk gezegd nooit zo uit wat voor diagnose ze geven want het belangrijkste is hoe je je voelt en hoe je ermee omgaat!! Cijfertjes zijn maar cijfertjes

Login of registreer om te reageren
19-07-2018 om 13:17 uur
Reactie op balling

En zo wordt een aandoening teruggebracht tot een bureaucratisch fenomeen waarin als tijdverdrijf van de betrokkenen de regels voortdurend worden veranderd zodat niemand uiteindelijk meer weet waar die aan toe is en de regelneven vrij spel hebben.

Dat is deels zo Balling, maar een diagnose zet zich wel bij je vast. Ik kreeg op basis van 1 uitslag l.f. van de vervangende huisarts! diagnose COPD. Ik schrok me een hoedje, omdat het voor mij out of the blue kwam.
Toen ik later bij de l.a. kwam, maakte die gehakt van die diagnose.
Hij zei, ik krijg te vaak mensen hier op de poli die onterecht de diagnose COPD opgeplakt kregen, zich daarnaar gingen gedragen als het ware. Als ze dan hoorden dat ze het niet hadden, voelden ze zich meteen een stuk beter. Zo werkt dat vaak bij mensen. Astma is "te accepteren" maar COPD voelt als een doodvonnis.
Dat hoeft het niet te zijn, maar dat is wat mensen dan vaak denken.

Reactie op Stefanie
Mij maakt het eerlijk gezegd nooit zo uit wat voor diagnose ze geven want het belangrijkste is hoe je je voelt en hoe je ermee omgaat!! Cijfertjes zijn maar cijfertjes

Nee precies. Soms ga ik naar het ziekenhuis met lood in mijn schoenen en blaas ik de ruiten uit de cabine. En dan huppel ik het ziekenhuis uit, zonder te weten hoe hoog mijn waardes nu precies waren. Ik hoef het niet te weten. Meestal zegt ze: mooi stabiel gebleven, of ietsje verbeterd, of je zit nu even in een dipje. Dat is voor mij voldoende.
Die diagnose ben ik het dan niet helemaal mee eens, zie wat ik hierboven schreef. Maar als jij dat zo ervaart, is dat natuurlijk prima!

Login of registreer om te reageren