Herstel na longinfarct

01-07-2018 om 17:10 uur

Beste,
Een maand geleden had ik een longinfarct.
K rust veel, maar wil ook dingen ondernemen.
Na 15 a 30 min. Wandelen/winkelen word ik duizelig en geeft men lichaam aan dat ik moet rusten.
Is het goed dat ik dan bv op een bankje even herstel en verder wandel of zou dat toch nog te belastend zijn voor mijn lichaam?
Gisteren hebben we bv. 40 min. Gefietst, met om de 10 min. Een stop .
Op zich voelt het fijn om te bewegen, maar k voel dan men hartslag de hoogte in gaan, terwijl we heel rustig reden en ik een raar gevoel krijg in men hoofd. Als k dan op een bank even kan rusten,lukt het weer terug voor 10 minuutjes..
Mag ik men bewegen zo verder zetten?
Of is dit allemaal nog wat te snel?
Mvg
Nancy

Login of registreer om te reageren
03-07-2018 om 08:17 uur

Zelf draag ik altijd een saturatiemeter bij inspanningen. Zo kan je je grenzen controleren. Als de saturatie te laag is, of de hartslag te hoog, even rust nemen.
Als je regelmatig traint ga je steeds meer kunnen doen, maar je moet je grenzen respecteren, anders ga je achteruit in plaats van vooruit.

Login of registreer om te reageren
03-07-2018 om 10:48 uur

Dankje Ilse, had jij ook dat duizelig worden of raar gevoel in je hoofd?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
04-07-2018 om 11:51 uur

Beste Nancy

Duizeligheid en snelle hartslag is een teken dat je hart belast wordt door de inspanning die je levert. Rustige inspanning mag wel, bijvoorbeeld wandelen en fietsen. Maar als je duizeligheid en hartkloppingen krijgt is dat inderdaad een teken om te stoppen. Mijn advies is om een klein beetje gas terug te doen. Longembolieën herstellen langzaam. Geef het nog even de tijd. Meestal hoor ik van patiënten terug dat na 3 maanden het herstel echt begint.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen, longarts

Login of registreer om te reageren
23-07-2018 om 10:02 uur

@Serge van wolferen, ik zie nu pas uw antwoord. Hartelijk dank! Het geeft me een antwoord op men vragen. Ben echt opgelucht dat je schrijft dat het herstel pas echt na 3 maanden begint. Ook omdat ik niet veel beterschap ervaar.
Morgen afspraak voor de ct scan, dat zal ook meer duidelijkheid brengen. Is net 2 maand geleden. Dankjewel !!!

Login of registreer om te reageren