Zware hoest kortademig

17-06-2018 om 15:49 uur

Na een aantal bezoekjes aan de huisarts en de spoed zit het nog steeds niet lekker. De huisarts heeft mij doorverwezen naar de cardioloog voor een fietstest doe vindt plaats ergens halverwege augustus. Ik weet niet wat ik tot die tijd moet doen en ik zit persoonlijk veel meer aan mijn longen te denken als waren vorige week op de spoed m'n longfoto en ct scan goed alleen flink verhoogde ddimeer waardes.

Nu deze week nog steeds stekende pijn net onder m'n linkers borst. De onderste ribben aan m'n linkerkant. Alsof er iemand met een mes loopt te steken. Dit in rust en tijdens inspanning het straalt iets door naar de zijkant en m'n schouders. Ik blijf heel zwaar hoesten al vanaf oktober. Heel rauw klinkt het. Ik ben na heel snel kortademig alsof ik de marathon heb gelopen. Hierdoor ga ik na inspanning in rust te vlug ademhalen en krijg ik m'n ademhaling moeilijk onder controleiding. Denkt soort hyperen. Soms voel ik mezelf wegzakken.
Wat moet ik doen wachten tot midden augustus? Toch contact opnemen met de huisarts? Gewoon proberen te gaan sporten of juist rust houden? Verwijzing naar longarts vragen? Ik ben totaal niet paniekerig en opzich maak ik mezelf geen zorgen het is alleen zo frustrerend dat ik zo snel kortademig ben en ik voel mijn energie steeds minder worden

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
19-06-2018 om 16:37 uur

je zou evt de huisarts kunnen vragen om een kort werkende luchtweg verwijder, om te kijken of dat wat op je klachten doet. dan zou je meer aan astma moeten denken. wanneer 1988 je geboorte datum is dan pleit je leeftijd wat tegen problemen met het hart, uiteraard kan het maar de kans is heel veel kleiner.

Login of registreer om te reageren
19-06-2018 om 19:17 uur

Let op:
Wat luchtwegverwijder wordt genoemd, is in feite een slijmvliezen uitdroger. Je kunt hierdoor binnen de kortste keren een volkomen uitgedroogde neus krijgen, waardoor ademen moeilijker gaat.

Hoest je sputum op en welke kleur heeft dat?
Als het verandert van doorzichtig naar grauwwit, naar groenig dan heb je mogelijk een longontsteking.

Login of registreer om te reageren
19-06-2018 om 21:49 uur

Bedankt voor de reacties.
Vanmorgen terug geweest. Ik heb al twee weken een puf voor elke ochtend en avond om mijn luchtweg te verwijden. Dit nog zonder resultaat. De huisarts vind het ook heel lastig hij krijgt een ook geen grip op wat voor ons beiden frustrerend is. Ga nu wel naar ander ziekenhuis om volgende week al fietstest te doen. Natuurlijk ben ik nog jong maar helaas heeft mijn moeder op zeer jonge leeftijd een licht hartinfarct gehad. Vandaar dat ze dat goed willen onderzoeken. Misschien toch een vorm van astma geen idee. M'n half en borst jeuken ook al weken heel erg voorin in rust.

Vrijdag ademhalingstherapie zodat ik weet wat ik moet doen als ik ga hyperen al krijg ik hem nu vaker zelf onder controle.

Login of registreer om te reageren