Oud wijfje

10-06-2018 om 21:56 uur

Ik tob al sinds oktober met m'n bovenste luchtwegen en longen. In december flink ziek geweest longontsteking. Ik blijf alleen heel zwaar hoesten en met sporten werd dit steeds erger. Twee weken geleden na trekken van een sprintje helemaal buiten adem piepen en te snel ademhalen. Afgelopen donderdagmiddag na twee keer de trap op en aflopen helemaal buiten adem en haperen. Na paar minuten kreeg ik m'n adem onder controle. Savonds was er verkoping op school en ik merkte dat ik niet meer wist hoeveel geld ik moest terug geven en wat ze voor broodje wilden. Dacht ik moet even tot mezelf komen. Boven gekomen in m'n lomaal ging het mis ik was buiten adem kreeg m'n ademhaling niet goed en voelde mezelf steeds wegzakken. Omstanders schrokken en na geen verbetering belde ze 112. Na tijdje kreeg ik m'n ademhaling weer rustiger ik hoefde niet mee en verder overleg met huisarts.
Vrijdag naar huisarts waar helemaal buitenadem van klein stukje lopen en hij verwees mij na overleg naar de spoed. M'n ma heeft op 13 jarige leeftijd klein hartinfarct gehad.
Bij de spoed hartfilmpje. Die was prima longfoto ook. Bloed niet ddimeer waarde zat aan de bovenste waarde van zeer risicovol aan. Gelijk ct scan om te kijken of ik longembolie had. Hier was gelukkig niks op te zien en mocht naar huis.
Gisteren en vandaag nog veel drukkende pijn zwaar hoesten en na korte inspanning al buiten adem. Gisteren bij de jumbo ook enog daar ging het weer mis. Bij de kassa stond ik uit te hijgen en voelde mezelf weer bijna omkappen. Na zitten en te concentreren op m'n ademhaling ben ik weer naar huis gegaan
Wat kan er aan de hand zijn? Sinds vandaag heb ik drie knalrode stippen bij m'n linkerribben. Geen idee of dat wat betekent.
Algemeen bloedonderzoek is verder prima. Longcapaciteit was 4 en verbeterde niet echt met proefpufjes. In rust voel ik nog wel wat druk wat uitstraalt richting rug. Stralen naar linker arm en tintelende vingers. Maar het ademhalen de kortademigheid is zo vervelend. Ik zou zo graag de oorzaak willen weten...

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
12-06-2018 om 10:17 uur

Het klinkt een beetje als hyperventilatie. Stress mogelijk? Astma zou ook nog kunnen, dat kan een dokter voor je nakijken. Goed om gezien je zorgen en onduidelijkheid om even )weer) te overleggen met je huisarts

Login of registreer om te reageren
12-06-2018 om 22:18 uur

Bedankt voor uw reactie. Ik ervaar zelf geen stress. Ik doe veel maar alles met veel plezier en voldoende energie. Ben alleen kapot na klein rondje lopen. Tijdens het hijgen zit mn ademhaling hoog en ga ik idd hyperem. Huisarts belde vanmiddag terug morgen opnieuw bloedprikken voor de ddimeer waardes nog hoog zijn en hij cardioloog wordt fietstest aangevraagd.

Login of registreer om te reageren
13-06-2018 om 07:05 uur

Hebben jullie toevallig een luchtklimaatbeheersing op school?
Daar kunnen je klachten ook van komen. Schimmelvorming en een te hoog CO 2 gehalte kunnen tot deze klachten leiden.
Ik ben nl ontzettend moe, duizelig, keelpijn, kortademig, hoesten, concentratieproblemen, heb bijna geen stem meer.....
Ik herken wel wat in je verhaal. Zodra ik nu daarmee in aanraking kom is t mis en worden de klachten erger.
Maar t begon op school, in mijn lokaal en is nu uitgebreid naar winkels, huizen etc..
Kortom overal waar een luchtklimaatbeheersingssysteem is of een airco.
Misschien heb je wat aan mijn verhaal.
Mij werd nl steeds gezegd dat t tussen de oren zat en dat blijkt nu dus niet zo te zijn.
Sterkte ermee.

Login of registreer om te reageren