vragen astma

08-06-2018 om 13:05 uur

Beste heer, mevrouw,
Ik heb partieel gecontroleerd matig astma afgewisseld met slecht gecontroleerd matig/ernstig astma. Het is nu twee maanden onder controle. Ik word poliklinisch gevolgd door een longarts en gebruik 2 maals daags 1-2 foster 200 en montelukast als onderhoudsmedicatie naast allergiemedicatie. Vraag 1: Kan het zijn dat ik een behoorlijke stijve bovenrug heb door astma (ben midden dertiger) al die jaren of is dat een toevallige bijkomstigheid? Vraag 2: De longarts geeft aan dat prednison eerste keus is bij elke exacerbatie maar dat is niet gangbaar huisartsenbeleid volgens mij. Waarom verdient dat voorkeur terwijl het toch een middel is met veel bijwerkingen. Vraag 3: Ik ben tegenwoordig best gauw vermoeid terwijl ik een sportief persoon ben en verder prima gezond bij mijn weten. Moet ik dat zien als mede bepalend voor de astmacontrole? Vraag 4: Hoe kan het dat astma als het ware van de een op andere dag van goed gecontroleerd nu al een aantal jaren veranderd is in op z'n best partieel gecontroleerd astma?
Ik hoop dat u mij wat antwoorden kan geven. Ik wil het gewoon beter snappen en kom er niet zo toe dat anders eens goed na te vragen.
Vast dank voor elk antwoord.
Met vr.gr. Hanna

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
12-06-2018 om 10:14 uur

1. Door verkramping van spieren bij hoesten en benauwdheid en bepaalde houding daardoor kan dat
2. Astma is bij de meeste mensen een ziekte die reageert op prednison. Minder bij mensen met mn ook overgewicht. Ophogen van inhalatie medicatie kan ook een eerste keus zijn.
3. Moeheid kan gevolg zijn van geen goede astma controle
4. Prikkels van buitenaf, veranderingen in je leefomgeving, stress, hormonen . Tevens wisselt natuurlijk beloop van een ziekte. Evt roken.
Groet

Login of registreer om te reageren