Alternatief voor Azitromycine als onderhoudsbehandeling Astma

19-05-2018 om 10:50 uur

Sinds een jaar heb ik een late-onset astma die niet onder controle te krijgen is. Prednison, montelukast, Foster, Alvesco, Atrovent, antihistamines, het zijn allemaal druppels op een gloeiende plaat.

Nu kwam de LA met het idee om Azitromycine te proberen en ja hoor - binnen twee dagen trok de benauwdheid weg en voor het eerst in een jaar kon ik weer totaal normaal ademhalen. Helaas ontstond er binnen een paar dagen ook een heftige tinnitus, gedeeltelijke doofheid aan mijn rechteroor en draaiduizeligheid. Kortom --> ik moest stoppen en nu in de hoop dat gehoor en tinnitus weer herstellen (blijkt doorgaans reversibel als met tijdig stopt). De draaiduizeligheid is gelukkig weer afgenomen. Een zeldzame, maar ernstige bijwerking van de Azitromycine...

Enorm verdrietig omdat het het enige is wat tot dusver fantastisch gewerkt heeft.

De LA gaat nu de geschriften induiken voor alternatieven. Zijn er hier mensen die met succes een andere AB gebruiken in onderhoud? De LA spreekt nu over mogelijk neutrofiel astma, zijn er evt nog andere behandelmethoden?

Groet van een wat uit het veld geslagen Honingbijtje

Login of registreer om te reageren
26-05-2018 om 11:38 uur

Wat sneu inderdaad, als je moet stoppen bij een goed werkzaam medicijn vanwege de bijwerkingen. Ik moest er helaas ook mee stoppen, vanwege ernstige hartritmestoornissen.
Mijn eerste longarts dacht er toen over om Klacid in te zetten als onderhoud, maar zover is het niet gekomen omdat ik een andere longarts kreeg en zij er geen voorstander van was.
Ik lees hier ook regelmatig dat mensen Doxycycline krijgen als onderhoudskuur.

Login of registreer om te reageren
26-05-2018 om 12:18 uur

Wat mij uitgelegd is is dat azitromycine zorgt dat de astma rustiger wordt, op dezelfde manier waarop de inhalatie corticosteroiden zorgt dat de astma rustiger wordt.
Dat het daarnaast bacterien dood is een mooi bijverschijnsel.
Alleen zytromax heeft deze werking. Andere antibiotica zorgen alleen maar voor het doden van de bacterie.

Ik gebruik nu 2 jaar zytromax met goed resultaat wat ontzettend jammer dat je bijwerkingen kreeg.

Login of registreer om te reageren
05-10-2018 om 12:28 uur

Ik gebruik al jaren de Azitro en heb nu ook al jaren tinnitus. Nooit het verband gelegd dus. Ik ga eens uitzoeken wanneer in overgestapt ben van de Doxy naar de Azitro. Dank voor het vermelden van deze bijwerking.

Login of registreer om te reageren