Diffusie is mild verlaagd

16-05-2018 om 13:19 uur

Hallo,

Ik heb een vraagje. Ik ben vandaag naar de longarts geweest ivm benauwdheid etc. Nu blijkt dat ik milde astma heb hier krijg ik dan ook een pufje voor. Wel werd verteld dat de Diffusie mild is verlaagd en dat ik over 3 maanden terug moet komen voor een gesprek met de longarts en misschien een CT scan. Ik ben 26 jaar en ik heb geen idee wat dit inhoud maak me nogal druk erover al hoef ik pas over 3 maanden terug dus lijkt het niet al te dringend vind ik het toch eng. Kunt u me uitleggen of dit gevaarlijk is of wat dit inhoud en of het kan veranderen in 3 maanden tijd..

Alvast bedankt voor uw reactie

Kelly

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
17-05-2018 om 14:51 uur

dag Kelly. diffusie betekent de gaswisseling in je longen dus in feite hoe goed de longblaasjes het doen. is dus iets anders dan astma wat zich in de luchtpijpvertakkingen afspeelt. de diffusietest heeft altijd wat spreiding van wat normaal is en wat abnormaal. als een test licht gestoord lijkt te zijn is dus de kans groot dat er niks aan de hand is, en dan wordt eigenlijk altijd na enige tijd de test nog een keer herhaald. als de test hetzelfde is of zelfs beter hoeft er verder niks te gebeuren, als de test slechter uitvalt zou het kunnen betekenen dat er iest mis is met de longblaasjes en dan wordt meestal een scan gemaakt om te zien hoe de longblaasjes er uitzien. als je rookt kan dat ook een reden zijn dat de test licht abnormaal is. in dat geval is een dringend advies om te stoppen met roken, je astma wordt erdoor benadeeld en door te stoppen met roken zul je veel minder last van je astma hebben en dus ook minder medicijnen nodig hebben. bovendien geeft roken risico op allerlei andere ernstige gezondheidsproblemen.

Login of registreer om te reageren