Narcose zonder intubatie

15-05-2018 om 19:36 uur

Hallo,

Door te vroeg geboren en intubatie heb ik een luchtpijpevernauwing. Hierdoor mag er alleen in geval van nood (leven en dood) worden geintubeerd. Dit omdat de kans op beschadiging od te groot is. Ik weet uit mijn jeugd dat ik bij operaties altijd een narcose kreeg, eerst een drankje en toen een mondkap. De rest weet ik helaas niet meer. In ieder geval werd ik niet beademd (geintubeerd). Kan iemand mij uitleggen hoe dit functioneert en of dit bij alle soorten operaties kan? Ik lees op internet namelijk dat tijdens de narcose de functie van ademhaling verlamt, maar hoe gaat dat in mijn situatie?

Mv

Alvast mvg,

Tim

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
30-05-2018 om 12:19 uur

Beste Tim,

Bij narcose wordt ook vaak gebruik gemaakt van een larynxmasker. Je plaatst die net boven de stembanden, eigenlijk is dat een soort intubatie zonder dat je in de luchtpijp komt. Dit zou in uw geval de beste optie zijn , maar dit is eigenlijk de expertise van de anesthesist. Als u wordt geopereerd zal u zeker gezien uw voorgeschiedenis naar de anesthesist gaan voor een preoperatieve beoordeling. U kunt dan uw vraag ook aan de anesthesist vragen.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen

Login of registreer om te reageren